OSLO: Adecco-ligaen fikk en ny betydning for folk flest etter at det ble avslørt at bemanningsbyrået Adecco hadde alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven og drev med sosial dumping på et sykehjem i Oslo tidligere i år, skriver Aftenposten.no.

Dermed falt Adecco i år som en stein i analysebyrået Synovates årlige undersøkelse om omdømme.

Ved siden av å falle mest i omdømme, går Adecco også helt til topps på listen over selskaper folk har et dårlig inntrykk av.

— Sykehjemssaken i Oslo har åpenbart skadet Adeccos omdømme, sier Erik Dalen, sjef for Synovate.

Kan tilgis

Men Adecco er ikke alene gjennom historien om å ha tatt svalestup nedover omdømmelistene. Både Telenor, Gilde og Tine har opplevd massivt fall i omdømmet etter offentlige skandaler. Men de har alle fått tilliten tilbake.

— Folk glemmer lett når det blir mindre oppmerksomhet rundt en sak, sier professor Alexander Cappelen ved Norges Handelshøyskole.

Men for at folk skal glemme skandalen, må de kunne tilgi. Og om forbrukerne skal tilgi, må selskapet vise at de har lært av sine feil, mener han.

Det betyr at selskapet må ta selvkritikk, innrømme feil, jobbe for å unngå slike feil i fremtiden og vise hvordan de skal jobbe med dette.

Tøff jobb

— Tine, Gilde og Telenor har klart å overbevise folk om at sakene deres var et engangstilfelle. Utfordringen for Adecco er å vise det samme. Når vi i tillegg vet at Adecco er i en bransje hvor det er vanskelig å ha et prikkfritt rulleblad, tror jeg det blir vanskeligere for folk å glemme Adeccos feil, sier han.

Adecco ønsker ikke å gi noe intervju i forbindelse med denne saken, men sier i en e-post at de det siste halvåret har hatt fullt fokus på å rydde opp og rette de feil som har kommet frem.

— Vi er markedsleder, og har som mål å ha bransjens beste omdømme. Dette er vi sikre på at vi vil få til, skriver informasjonssjef Anne-Stine Talseth i Adecco i en e-post.

Et godt omdømme er viktig.

— Å ha et solid omdømme er som å ha penger i banken, du har noe å gå på i dårlige tider, sier førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved Handelshøyskolen BI.

Han er overrasket over at folk flest har latt sykehjemsskandalen gå så hardt ut over selskapet.

Ikea på topp

Nedturen for Adecco brakte selskapet til den 114. dårligste plassen i Norge, med bare to selskaper bak seg.

De to er Nets og Axellia. Nets er tidligere Bankenes Betalingssentral (BBS), som byttet navn for et drøyt år siden.

Ukjent

90 prosent av Norges befolkning kan ikke identifisere selskapet eller ha noen mening om det, til tross for at det ble gjennomført en stor kampanje for å gjøre navneendringen kjent.

I år som i fjor er det Ikea som troner på toppen av listen over selskaper folk liker best. Møbelgiganten nådde toppen av denne listen i fjor, som første utenlandske selskap.

Tine kom seg etter bråket

Tine valgte å ligge lavt når det blåste rundt selskapet. Og fikk tilliten raskt tilbake.

Etter mange år på topp falt Tine 25 plasser da det i 2005 ble kjent at meierigiganten hadde forsøkt å kjøpe Synnøve Finden ut av ICAs forretninger.

— Dette var en ganske kraftfull sak, og veldig rystende for hele Tine, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen i Tine.

Siden har de klatret tilbake, og i år er det bare tre selskaper i Norge som har bedre omdømme enn Tine.

— Vi valgte å fortsette å drive vår forretning gjennom å videreføre produktutvikling og markedsføring. Vi bygget videre på den gode relasjonen vi faktisk hadde til forbrukerne, og lot det gjøre jobben, legger Morthen til.

- Ligge lavt

Men Tine gikk også inn i seg selv.

— Vi valgte å ligge lavt med kommunikasjonen rundt bedriften. Vi merket at uansett hva vi sa, ble det feil oppfattet og brukt mot oss. Vi hadde også en stor jobb å gjøre internt, med å være klare på at beskyldningene ikke var riktige. Vi jobbet med å bygge intern stolthet.

Konkurransetilsynet ila Tine bot på 45 millioner kroner for misbruk av markedsmakt da saken ble kjent. Men det ble rettssak og Oslo tingrett mente at Tine ikke brøt konkurranseloven. Saken ble anket, og lagmannsretten ga Konkurransetilsynet medhold på ett punkt. Også denne dommen ble anket, og Høyesterett fastslo i juni i år at Tine ikke brøt konkurranseloven.

— Det har klart vært et veldig godt grunnlag for å jobbe offensivt med dette slik saken utviklet seg, sier Morthen.