— Jeg vil være mer en forbruksminister enn mine forgjengere gjennom åtte år har vært, sier mat- og landbruksminister Sylvi Listhaug til Aftenposten etter at møtet med de mektigste aktørene i dagligvarebransjen var over.

Inne på det lille møterommet hadde hun samlet sjefene og kommunikasjonsdirektørene for de selskapene som står for 96 prosent av omsetningen i norsk dagligvaremarked.

Få ned prisene

— Jeg har tatt opp to viktige spørsmål med aktørene. Det første er hvordan de kan bidra til at norske forbrukere får et bedre vareutvalg, det andre er hvordan vi skal få ned matvareprisene her i landet, sa Listhaug da hun oppsummerte møtet med det hun kalte de største og viktigste aktørene i bransjen.

En av dem, Rema-sjef Ole Robert Reitan, har vært hennes kunde mens hun jobbet hos PR-byrået First House. Nå skal han si sin mening til ministeren om hvordan bransjen kan effektiviseres og forbrukerne få lavere matpriser.

Vil ha en ny konkurrent

— Hun spurte om hvordan konkurransen i sisteleddet er, altså matbutikkene, og da fikk jeg anledning til å si at det ikke er noen andre enn Norgesgruppen og Ica som tjener på at de to får samarbeide, sier Reitan til Aftenposten etter møtet.

— Vi har vært enige med Frp lenge om akkurat dette. Vi ønsker oss flere aktører.

- Du ser for deg en ny konkurrent i dagligvaremarkedet?

— Ja, jeg vil mye heller ha en ny konkurrent enn én som er større enn resten av bransjen til sammen, sier Reitan.

Ser på juleribben

Alle kjedene fikk en liste med åtte punkter som Listhaug ønsket deres syn på. Som nevnt var ett av dem konkurransesituasjonen blant kjedene, i tillegg ønsket hun innspill på hvordan lover og regler kan endres for å effektivisere bransjen og bidra til bedre utvalg og lavere priser.

Hun tok også opp hva kjedene vil gjøre for å redde svineproduksjonen, der det er generell overproduksjon, men underskudd på ribbe.

Samtidig vil hun ha tilbakemeldinger på særavgifter, tollsatser og importvern og ikke minst få innspill til hvordan man kunne effektivisere gjennom hele verdikjeden, fra bønder, industri og handel.

Føler de har fått en egen minister

— Det er spennende at hun nå ser for seg en modernisering av hele landbruket, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis i Ica Norge.

Listhaug fikk også skryt fra de andre aktørene for å ha involvert dagligvarebransjen tidlig.

— Vi føler oss mer involvert når vi nå er invitert til å bli hørt så raskt etter at hun tiltrådte, sier Tommy Korneliussen, sjefen for Norges største matkjede, Norgesgruppen.

Han mener at prisene og vareutvalget i Norge er mer enn godt nok.

— Vi mener vi har et godt vareutvalg, men kan selvfølgelig bli bedre. Vi har ikke noe bedre marginer enn våre konkurrenter i utlandet, snarere tvert imot, sier Korneliussen og legger til:

— Prisene i Norge er slik de er på grunn av importvern, særavgifter, høye lønnskostnader, et generelt høyt kostnadsnivå og at vi bare er 5 millioner innbyggere på et stort geografisk område.