Hun måtte jobbe allerede som 8-åring. Erfaringen har fulgt Linda B. Silseth siden.

- Ja, vi var tre barn, og alle måtte vær så god jobbe. Min oppgave var å plukke søppel, jeg var bare åtte år og fikk litt lønn. Så barnearbeider? Ja, men i en positiv forstand. Storebror Johnny hadde vaktoppgaver og storesøster Sally drev kafeen Lanternen. Vi lærte tidlig at det er nødvendig å stå på, spesielt av mor, som var den som drev campingplassen. Far var den innovative og visjonære kraften.

- Oppgavene vokste, men som 16-åring fikk du en uventet erfaring?

- Huff, ja. Første sommeren hadde jeg fått ansvaret for tre kiosker og hadde lageret fullt av godsaker som skulle ut. Dessverre fikk vi akkurat den sommeren det dårligste været i manns minne, og jeg måtte gå til det skritt å si opp mine egne venner. Jeg opplevde det som traumatisk at jeg ikke kunne tilby dem sommerjobb gjennom hele sesongen.

-  Hvilke verdier fikk du med deg fra dine foreldre?

- Arbeidsglede og ansvarsfølelse. Men også en erkjennelse av at alene er du lite verd, men sammen med andre kan du utrette mirakler. Jeg fikk prentet inn at det er viktig å stå på for kundene og gi dem kvalitet hele veien. Det har jeg brukt i de ulike jobbene jeg har hatt, både i Choice-kjeden, Tusenfryd og Flytoget.

- Din storebror John G. Bernander er tidligere Høyre-topp, NRK-sjef og NHO-sjef. Er han en person du søker råd hos når det oppstår floker?

- Jeg kan søke råd hos både ham og hos min storesøster Sally, som jeg ser veldig opp til. Hun er den av oss som driver Hamresanden camping videre, sammen med sin eks-skøyteløperektemann Kees Verkerk. Når jeg trenger hjelp i vanskelige saker, ringer jeg ofte til mine søsken, spesielt til Johnny, som vi kaller ham.

- Og hjelp får du?

- Alltid. Han er en ekstremt beskyttende storebror. Jeg har alltid brukt mine søsken og min mann (Torgeir Silseth, Choice-direktør og Petter Stordalens høyrehånd, red.anm.) som mine nærmeste rådgivere. De kan jeg stole på, de har ingen skjulte agendaer.

- Flytoget har hatt sammenhengende suksess i din tid som sjef. Har det en annen forklaring enn at dere surfer på økt flytrafikk?

- Vi er nøye med å ansette folk som ikke bare er de flinkeste i klassen, men som også har guts og positiv energi. Det er egenskaper jeg alltid ser etter når jeg rekrutterer. Vi er en liten ledergruppe på bare seks personer, men de har vide fullmakter.

- Det gjelder å ansette folk som er flinkere enn deg?

- Ja. Du kommer ingen vei i dag som leder alene. Du må støtte de du har rundt deg, rose dem og ikke være så opptatt av å kritisere det som går galt.

- Hva har vært den største utfordringen i din tid som sjef?

- Helt klart jernbanekrisen i 2010 og 2011, da infrastrukturen på jernbanen sviktet. Tusenvis av kunder sto på plattformen gjennom vinteren, uten å komme hverken hjem eller på jobb. Jernbanen lå nede for telling, og det var utrolig frustrerende å måtte erkjenne at jeg ikke hadde noen verktøykasse for å fikse problemene. Kunden måtte lide seg gjennom noen måneder, før situasjonen ble bedre.

- Du har vært sjef i seks år nå, toppledere skiftes ofte etter fem til syv år. Hvor lenge skal du være flytogsjef?

- Det har jeg ikke tenkt på, og det er heller ikke bare opp til meg å bestemme. Jeg har fortsatt en utrolig arbeidsglede hver dag. At Flytoget er blitt kåret til kundenes favoritt tre år på rad i Norsk Kundebarometer, gir meg inspirasjon. Nå er det en ny jernbanereform på gang, som vil bety tøffere konkurranse. Jeg tror jo helt klart at Flytoget er en del av løsningen for en bedre jernbane i og rundt Oslo.

kem@aftenposten.no