KRISTIANSAND: — Det er jo spesielt når man har drevet i Rimi-kjeden i 27 år, men nå er det Prix for alle penga, bedyrer butikksjef og -eier Kjell Skaiå på nyåpnede Coop Prix Vestheiene.

Onsdag morgen var det både snorklipping, barnehagebesøk, kaker og kaffe da nærbutikken på Hellemyr skiftet drakt fra rødt og blått til påskegult.

Regionsjef i Norsk Butikkdrift, Egil Berg (til venstre), og butikksjef og -eier Kjell Skaiå smilte om kapp like etter landsdelens siste Rimi-butikk hadde gjenoppstått som Coop Prix Vestheiene. Foto: Richard Nodeland

Skaiå, som startet kjøpmannskarrieren på Rimi i Vennesla i 1989, to år etter landsdelens første Rimi-butikk så dagens lys i Lillesand, ser lyst på fremtiden i ny kjede.— Jeg har god tro på at vi skal drive en god nærbutikk med et bra konsept, forteller butikksjefen.

- Smertefri omprofilering

Egil Berg, regionsjef i Norsk Butikkdrift (som har ansvar for å drifte de nær 450 butikkene som Coop Norge overtok ved kjøpet av Icas norske dagligvarevirksomhet, journ.anm.), kan fortelle at omprofileringen av både Rimi Vestheiene og de øvrige Ica- og Rimi-butikkene på Sørlandet har gått smertefritt.

Lørdag 5. mars 2016 slukket den siste Rimi-butikken på Sørlandet lysene for godt på Hellemyr utenfor Kristiansand. Tre virkedager senere åpnet butikken i ny prakt - nå som Coop Prix. Foto: Richard Nodeland

— Vi jobbet intensivt fire uker i oktober i fjor og gjennomførte all omprofileringen, unntatt denne butikken og Rimi Vardås på Søm, da. Vi var veldig spente før vi begynte, men det har gått ufattelig greit og jeg tror ikke kundene har merket noe.

Fornøyd kunde

Natalie Omland, som er blant de første kundene i den nye butikken, har heller ikke noe vondt å si om kjedebyttet.

Natalie Omland var godt fornøyd med å få Coop Prix til Hellemyr. Foto: Richard Nodeland

— Jeg synes det er topp. De har et bra utvalg, og så er de den eneste dagligvarebutikken på Hellemyr. Skal du ha noen småting, er det greit å slippe å dra til Tinnheia eller Grim, mener Omland.

- Viker ikke en tomme

Konkurranse mot andre butikker ser for øvrig ikke ut til å bekymre verken regionsjefen i Norsk Butikkdrift eller regiondirektøren i Coop Sørvest, Kay Arne Nedrejord, i nevneverdig grad.

— Det er bare motiverende med konkurranse, og Extra, som er spydspissen mot lavprismarkedet, skal ikke vike en tomme i pris mot hverken Kiwi eller Rema 1000, sier Nedrejord.

Han forteller videre at Extra-butikkene i landsdelen vil nærme seg halvannen milliard i omsetning i løpet av året.

— Fra sommeren 2013 til januar i år har vi gått fra tre til 27 Extra-butikker, og vi planlegger å vokse mer. Vi skal slåss videre, lover regiondirektøren.