— Oslo-ruta hadde passasjervekst i 2015 og den positive utviklingen har fortsatt i første kvartal 2016, også i antall forretningsreisende. Det er jo spesielt hyggelig med tanke på den tida vi er inne i nå, sier salgssjef i Norwegian, Ståle Zahl.

Forrige uke deltok han i oppstartsmøtet for det nye Flyplassutvalget for Kjevik sammen med kollega og ansvarlig for ruteutvikling i Norge, Mads Gjertsen.

Norwegian etablerte seg på Kjevik i 2008 med en rute til Oslo, og har også prøvd seg på direkteruter til Trondheim og Bergen.

Årsaken til passasjerveksten mente han å finne i økt kostnadsfokus i næringslivet.

— Nå begynner man å bry seg om hva det faktisk koster å fly. I fjor høst ble vi bedt inn til bedrifter over hele landet for å hjelpe dem å kutte kostnader, forteller Zahl.

Salgssjef i Norwegian, Ståle Zahl (til venstre) kunne ikke love lufthavnsjef Arne Johan Johnsen noen nye direkteruter fra Kjevik med det første. Heller ikke økt frekvens. Foto: Richard Nodeland

Lover ingen nye ruter

Reiseklare sørlendinger bør imidlertid ikke begynne å drømme om nye ruter.

— Vi vil opprettholde tilbudet, men per i dag ligger det ingen planer om nye destinasjoner, sier Zahl.

Heller ikke økt frekvens.

— Ikke foreløpig. Veksten er ikke stor nok til å forsvare det, sier Mads Gjertsen, ansvarlig for ruteutvikling innenlands.

- Kveldsfly fra Kjevik?

— Da måtte vi flytte en avgang, og dermed miste gode tidspunkter fra både Oslo og Kristiansand, så det er nok heller ikke aktuelt, svarer Gjertsen.

Har du lest disse sakene om Kjevik?

London og Spania

I Flyplassutvalget ble Norwegian-representantene utfordret på hvilken destinasjon som var den mest sannsynlige, dersom ny rute ble opprettet.

— Fra andre tilsvarende byer er det London, samt sommerruter til Spania, svarte Gjertsen, men la til at svaret var rent hypotetisk.

Hver tiende passasjer hadde nemlig forsvunnet på utenlandsrutene i mars 2016 sammenlignet med samme måned i fjor. Innenlands falt trafikken med 7,9 prosent, mens den totalt gikk ned med 7,5 prosent. Foto: Tore André Baardsen

At Ålesund, med tilsvarende næringsliv og størrelse på flyplass, har direkterute til London, mens Kristiansand ikke har, forklarte Zahl slik:— Reiselivet i Ålesund, støttet opp av nabobyene, har jobbet sammen for å trekke utenlandske turister til regionen. Det er noe man også kan gjøre på Sørlandet. I tillegg har det noe med avstanden til andre flyplasser som Torp og Oslo å gjøre. Dere er ikke så isolert som andre byer.

Noe som ble støttet opp av Avinors trafikkutvikler, Iver Holter-Andersen.

— Fjord-Norge har vært veldig gode til å trekke turister til Stavanger, Bergen og Ålesund. Det prates mye om det fantastiske sørlandske reiselivet, men i realiteten er det stappfullt av nordmenn to måneder om sommeren og steindødt resten av året, uttalte Holter-Andersen i møtet.

Trafikknedgangen fortsetter

De siste trafikktallene fra Kjevik vitner også om laber utenlandstrafikk.

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen. Foto: Kjartan Bjelland

Hver tiende passasjer hadde nemlig forsvunnet på utenlandsrutene i mars 2016 sammenlignet med samme måned i fjor. Innenlands falt trafikken med 7,9 prosent, mens den totalt gikk ned med 7,5 prosent.For hele første kvartal falt utenlandstrafikken med 7,5 prosent, innenlandstrafikken med 2,4 prosent og totaltrafikken med 3,9 prosent.

— Marstallene faller fortsatt, men mye skyldes påskeuka og lavere frekvens på rutene. Ellers holder vi oss rimelig bra på innland, men ser at utenlandstrafikken fortsetter nedgangen. Krisen i oljebransjen virker mer inn nå enn før, sier lufthavnsjef Arne Johan Johnsen i en kommentar til trafikkutviklingen.