— Vi har lyst til å øke synligheten til Handelshøyskolen og gjøre kjent hva vi driver med, sier professor ved Handelshøyskolen og medlem av programkomiteen for frokostseminarene, Ellen Katrine Nyhus.

Profitt og etikk

Onsdag morgen klokka åtte strømmer nærmere 40 deltakere fra næringslivet, det offentlige og handelshøyskolen selv inn dørene til kantina i Handelshøyskolens lokaler på Gimlemoen, der dagens tema belyser det evigvarende dilemmaet mellom profitt og etikk.

— Svaret på dagens spørsmål er «ja takk, begge deler», men etikken først, deretter profitt, oppsummerte Handelshøyskolens egen førsteamanuensis, Arngrim Hunnes, sitt historisk tilbakeskuende innlegg med.

Les også:

Fellesinteresser først

— Det å sette fellesinteresser først, skaper penger. Undersøkelser viser at det som kjennetegner de mest fremragende foretakene er at alle hadde verdier og visjoner som pekte utover eget selskap, konkluderte strategisk rådgiver i Ordkraft, Stian Rønvåg, med, etter å ha vist hvordan grådighet og selvopptatthet sjeldent førte til noe godt, hverken for enkeltindivider eller bedrifter.

Les også:

Oppstart høsten 2014

Oppskriften med å belyse temaet fra én intern og én ekstern foredragsholder er malen for frokostmøtene, som startet opp i høst og onsdag ble arrangert for fjerde gang.

— Det å vise fram institusjonen og vår interne forsking, samtidig som vi knytter kontakter til eksternt næringsliv, er veldig bra, sier kommunikasjonsdirektør ved Universitetet, Paal Pedersen, og legger til at frokostseminarene til Handelshøyskolen kan være et godt eksempel for andre fakulteter på universitetet.

Handelshøyskolen ved UiA på Gimlemoen. Foto: Richard Nodeland

— Kjeft fra redaktøren

Bakgrunnen for frokostseminarene bunner ifølge professor Nyhus delvis på en aviskommentar fra tidligere sjefredaktør Finn Holmer-Hoven i Fædrelandsvennen.

— Han kjeftet på oss og mente vi hadde for lite kontakt med næringslivet. Og det gnagde meg, for det var ikke lysten det sto på, men mer hvordan vi kunne gjennomføre det, forteller Nyhus.

Svaret skulle komme med banksjef Vidar Akselsen i Handelsbanken, som lurte på om de kunne gjøre noe for Handelshøyskolen.

— Da kom ideen om frokostseminar opp, og siden den gang har vi fått flere næringslivsaktører med på laget, sier Nyhus om det som nå har blitt en fast tradisjon den andre onsdagen i hver måned.