Norse Atlantic Airways-sjef Bjørn Tore Larsen omtaler den nye leieavtalen som «veldig god», og sier flyselskapet er i rute til oppstart. Norse Atlantic Airways-sjef Bjørn Tore Larsen omtaler den nye leieavtalen som «veldig god», og sier flyselskapet er i rute til oppstart. Foto: Mattis Sandblad / VG

Norse Atlantic-sjefen: – Nå er vi der vi vil være

Norse Atlantic Airways har inngått en leieavtale om seks nye Dreamlinere. Administrerende direktør, Bjørn Tore Larsen, sier selskapet nå har flyene de trenger, og at de er «klare når markedet er der».

Norse Atlantic skal leie de seks flyene av Boc Aviation Limited. Det fremgår av børsmeldingen mandag.

Det nye langdistanse-flyselskapet til Bjørn Tore Larsen har dermed totalt en flåte på 15 Boeing 787 Dreamlinere.

– Nå er vi der vi vil være. Vi har tidligere sagt at vi ønsket 12 til 15 fly, og nå har vi 15. Vi har de flyene vi trenger, og vi skal nå konsentrere oss om å drive profitabelt, sier Larsen til E24.

Nyheten ble godt mottatt av aksjonærene i tidlig handel, og aksjen var opp rundt 7 prosent. Men i 12-tiden er oppgangen dempet til en drøy prosent.

Flyene er lite brukt, og har nesten ikke vært i luften før, kan Larsen fortelle. Leasingavtalen har en varighet på omtrent 16 år, og selskapet forventer levering av flyene i desember i år. I likhet med de eksisterende flyene har også disse tidligere vært leaset av Norwegian.

Avtalen gir flyselskapet stor fleksibilitet i oppstarten av driften.

– Avtalen er svært konkurransedyktig og veldig fleksibel. Vi har fleksibilitet med tanke på når vi begynner å bruke flyene og betalingen vil være styrt av hvor mye vi bruker de i starten, sier Larsen, som omtaler avtalen som «veldig god».

Avventer markedet

Fleksibiliteten i leieavtalen gjør også at selskapet kan avvente oppstart til «markedet er der», forteller Norse Atlantic-sjefen.

– Vi bruker veldig lite penger før vi begynner driften. Vi kan vente med å starte til vi vet at vi fyller alle flyene til gode priser.

Selskapet har tidligere kunngjort at de ville sette i gang driften i desember.

Larsen vil imidlertid ikke være mer spesifikk overfor E24 mandag enn at de regner med oppstart mellom desember og våren en gang.

Han slår samtidig fast at de vil være klare.

– Når vi begynner driften er styrt av reiserestriksjoner, men vi er i rute til oppstart. Oppstartsprosessen går veldig bra og vi har bygd et veldig godt lag. Nå har vi flyene på plass også.

Norse Atlantic ble fullfinansiert i mars, og hentet inkludert første runde 1,5 milliarder til sammen, opplyser Larsen.

Plukker opp ballen etter Norwegian

Norse Atlantic er det nye norske langdistanseselskapet og satser for fullt på ruter mellom Europa og USA, og etter hvert Asia.

Selskapet ble etablert i februar i år, i kjølvannet av at Norwegian la ned hele sin langdistansesatsing. Flyselskapet skal fylle tomrommet etter Norwegian med satsing på langdistanseruter til lavpris.

Norwegian-gründerne Bjørn Kjos og Bjørn Kise, har begge investert i selskapet.

– Vi henter inn svært rimelige, helt nye fly. Norwegian var største utenlandske aktør til New York og nest størst til Los Angeles, så passasjerene elsket konseptet. Norse kjører samme konsept, men til vesentlige lavere kost, så Norse kan tilby billige billetter, har Kjos tidligere uttalt til E24.