— Å forvente en ny rekordsommer er nesten for mye å forvente. Vi får ikke de endelige tallene for sommeren før ut i september, men jeg har sett på tallene fra Benchmarking Alliances, som sammenligner besøkstallene for hotellene, og det peker mot en liten nedgang i belegg, men samtidig en oppgang i gjennomsnittsprisen. Noe som betyr at de gjør det omtrent like bra som i fjor, sier daglig leder for Visit Sørlandet, Heidi Sørvig.

- Rekordjuli i 2015

Lokale, nasjonale og internasjonale faktorer

Den svake kronekursen og den sikkerhetsmessige situasjonen hos vanligvis populære reisemål i Europa har bidratt til at hele reiseliv-Norge opplever nok en god sommer. Sørvig erkjenner at de eksterne forholdene har spilt en rolle for besøkstallene i Kristiansand også, men påpeker samtidig at turistene ikke kommer av seg selv.

— De siste årene har vi utviklet oss fra å være forbundet med skjærgården til å kunne tilby et helhetlig tilbud med skjærgården, kulturliv og opplevelser for barn og voksne. Dyreparken er motoren, men som de sier selv så klarer de ikke være gode alene og er avhengige av at Kristiansand og Sørlandet har mer å tilby, sier hun.

Stabilt for hotellene

Frode Jansson, direktør ved Radisson Blu Caledonien Hotel, bekrefter at sommeren har vært på samme nivå som i fjor. Da landet hotellet på 93 prosent belegg.

— Det er vi veldig godt fornøyd med. Det er vanskelig å spå hvordan det vil bli ut måneden ettersom sommergjestene bestiller kort tid i forveien, men fortsetter det som nå så lander vi på omtrent samme tall som i fjor.

Scandic Kristiansand Bystranda har hatt en liten nedgang i belegget, men med en økning i gjennomsnittsprisene er hotelldirektør Håvard Solum godt fornøyd med sommerens omsetning så langt.

— Fjoråret var tidenes rekordsesong. Vi slår ikke den på besøkstallet, men vi kan kanskje få en omsetningsrekord. Det er riktignok vanskelig å si om vi slår fjoråret. Vi hadde helt fullt forrige uke, og det er nesten fullt denne uka også. Jeg er ikke overrasket over at vi opplever en ny, god sesong. Kronekursen og sikkerhetssituasjonen har gitt gode forutsetninger. I tillegg har vi Dyreparken som betyr veldig mye for oss, sier Solum.

Fullt på Dvergsnestangen

Hamresanden Resort opplyser at de har hatt et belegg på rundt 80 prosent, noe som er jevnt med de siste årene. Hos Kristiansand Feriesenter rapporteres fulle hus, telt og campingvogner.

— Her har det vært fullt de siste tre og en halv ukene. Jeg har ikke vært her så lenge, men de som har vært her en stund sier at de aldri har sett det så fullt før. De eksterne faktorene spiller en rolle, men samtidig opplever vi at det blir mer og mer trendy med camping og telting, samtidig som Dyreparken er viktig, forteller administrativ leder, Wenche Tønnessen.

Dette er de typiske campingeierne

Sommermånedene står for over halvparten av besøkstallene på Sørlandet gjennom året. Sørvig mener at Kristiansand har et utviklingspotensial på utenfor sommersesongen.

Hos Dyreparken opplever de også en god juli, tross et litt lavere antall besøkende enn i fjor.

— Vi ligger omtrent på samme nivå og er godt fornøyd med sesongen så langt. Det var en del regn i starten av juli, og det merket vi på besøkstallet, men alt i alt er vi fornøyd. At vi feirer jubileum har nok økt besøkslysten noe, og særlig Sabeltann-forestillingene har vært svært populære i år med utsolgte show, sier salgs- og markedsdirektør Anniken Schjøtt.

Gode dager gir parkeringstrøbbel for Dyreparken

Vil bli bedre på vinteren

— Vi har en del å gå på når det gjelder vinterturismen. Her er Nord-Norge og spesielt Tromsø verdt å lære av. Vi må finne vårt eget nordlys. Samtidig må en holde fokuset på det vi er veldig gode på, som er sommersesongen. Det er veldig viktig ikke å miste fokus på det, sier hun.