KRISTIANSAND/ARENDAL: — På årets kommune-NM ligger vi ganske stabilt. Vi klarer å beholde posisjonen, men vi er for svake. Kristiansandsregionen har i mange år tronet som den aller sterkeste regionen i Norge, så falt den drastisk i 2008, og etter det har ikke Kristiansand klart å klatre opp igjen. Men det er positivt at regionen beholder posisjonen. Det hadde vært et stort ønske å få til en sterkere vekst i vår region, sier Siri Mathiesen, regiondirektør i NHO Agder.

Nylig ble den nasjonale rangeringen av attraktiviteten til landets kommuner og regioner lagt fram. Den er laget av Vista Analyse AS på vegne av NHO. Hensikten er å avdekke vekstkraften til kommunene basert på 18 ulike indikatorer knyttet til arbeidsmarked, befolkningssammensetning, lokal bærekraft og kommunal attraktivitet.

Åttende plass

Rangeringen viser at Kristiansandsregionen kommer på åttende plass av norske regioner, mot sjuende plass i 2008. Arendalsregionen ligger på 29. plass, Mandalsregionen på 41. plass, Lister på 46., og Setesdalen på 78. plass.

Den meste markante endringen er fallet til Setesdal fra 63. plass. Bykle kommune alene har falt 227 plasser, som er mest av alle norske kommuner. Bare to kommuner i landet rangeres som mindre attraktive for næringsvirksomhet enn Bykle.

— Dette henger sammen med at Bykle er en fraflyttingskommune, som taper på kompetanse. Det er nok særlig høy eiendomsskatt som slår ut på rangeringen, sier Mathiesen.

Todeling av kommunene

Også mange andre av innlandskommunene har fått en markert dårligere plassering i år. Det gjelder: Birkeland, Bygland, Evje og Hornnes, Gjerstad, Hægebostad, Lyngdal, Marnardal, Songdalen, Valle, Åmli og Åseral. Det samme gjelder Kvinesdal, Flekkefjord, Søgne, Lillesand og Tvedestrand.

— Det er todelingen av økonomien som slår ut her. Olje og gass går bra mens tradisjonell industri sliter. Som industrifylke vil særlig Vest-Agder merke det, sier Mathiesen.

Det har oppstått en todeling, ikke bare mellom næringer, men også mellom norske kommuner, der kommunene rundt de største byene gjør det best, mens innlandskommunene sliter.

Sentralisering

— Det vi ser er at det er de som klarer å få til sentralisering og få til sterke bo- og arbeidsmarkedsområder er de som får økt vekst. Kristiansand er landsdelens motor med et ypperlig næringsliv, men veksten bremses av at byen har en særdeles krevende utfordring med et svært dårlig veinett og en dårlig Europavei gjennom regionen. Sak nummer en for å få vekst må være utbedring av veiene. Vi må få til sterke og robuste bo- og arbeidsområder, sier Mathiesen.

Bedriftenes konkurransefortrinn starter ofte lokalt i eget nærmiljø, og kartleggingen skal synliggjøre forhold i kommunene som hemmer eller øker vekstkraften og sysselsettingsmulighetene framover.