70 år varte Den Norske Amerikalinjes stolte atlanterhavseventyr. Dronningen blant båtene var "Stavangerfjord", bygget i 1918, smeltet om til spiker i Hongkong i 1964. Nesten like berømt var "Oslofjord" og "Bergensfjord".Siste torsdag hver måned, på slaget kl. 18, møtes fremdeles gamle sjøulker fra NAL-skipene for å mimre på en pub ved Jernbanetorget i Oslo, der Amerikalinjens stolte hovedkontor en gang lå. Det er fullstappet hver gang.Blant alle unggutter som tok hyre på Amerikabåtene i 1950-årene, var 19-årige Yngvar Holm, senere kjent musikkjournalist og forfatter. Hans siste praktverk er hele historien om Amerikabåtene, utgitt på shippingforlaget Edvard'en i Bergen. — I dag tar folk fly. Den gang var en sjøreise til eller fra USA en sjeldent stor begivenhet, en luksustur, ute på åpent hav en hel uke, fullstendig isolert fra omverdenen, forteller han.Yngvar Holm jobbet som byssegutt både på "Oslofjord" og "Stavangerfjord". - Gardermoen kan aldri fremvise noe i nærheten av det vi opplevde på Amerikakaien på Utstikker 1. Mange møtte til og med opp i lunchpausen for å få med seg den utrolige stemningen når en båt fra New York kom eller gikk, forteller han.Terminalbyggets lange balkong og hele kaia under var fullstappet av mennesker. Det ble ringt tre ganger: "All visitors ashore, please!" lød det i høyttaleren. Gjester med spesielle adgangstegn måtte forlate skipet. Gripende avskjedsscener utspilte seg. En stor kran heiste gangbroen på land. Nye farvelrop som en siste avskjed. Noen skulle de aldri få se igjen. . .Kapteinen står ytterst på broen når trossene kastes på sjøen. Tre dype støt betyr: "Jeg går akterover!" Skipet glir sakte ut. Hornorkestret spiller den norske og amerikanske nasjonalsangen.Fra alle dekk kaster folk fargerike serpentinerstrimler til de som står igjen. Når papirbåndene brytes, er det ingen vei tilbake.- Slike høytidsstunder får vi aldri tilbake, sier Yngvar Holm med vemod i blikket. Terminalbygget i Oslo ble jevnet med jorden i 1980. Kaien ble utvidet for å gi plass til alle biler og vogntog som skal med danskebåtene.Har du selv opplevelser å fortelle om fra Amerikalinjens gullalder, som mannskap eller passasjer? Skriv til

bysiden@aftenposten.no

Det var alltid folksomt på Utstikker 1 et par ganger i måneden som her ved en av "Stavangerfjord"s avganger. Foto: Scanpix
Forfatteren Yngvar Holm foran det som var Amerikalinjens hovedkontor på Jernbanetorget i Oslo. Foto: : scanpix