KRISTIANSAND: Mannskapet i det nystartede flyselskapet tok tirsdag kveld en etterlengtet pust i bakken på Bakgården bar i Tollbodgaten. En lang dag med pressekonferanse, intervjuer og tv-opptredener var da (nesten) over, og initiativtaker Espen Hennig-Olsen er overveldet over responsen.

— Responsen har vært kjempepositiv. Folk har ventet på dette, og i løpet av et par timer hadde vi 12.000 inne på bookingsidene våre, sier Hennig-Olsen.

Mange besøkende på en gang førte til at bookingsystemet til tider lå nede for telling. Ved 20-tiden tirsdag kveld var det ikke mulig å si noe om hvor mange billetter som er solgt.

— Det kan vi først si noe om onsdag formiddag. Mange av dem som er inne på nettsidene er nok nysgjerrige på tilbudet og er der for å sjekke ut de forskjellige destinasjonene, sier salgssjef Christer Paulsen.

Har solgt til alle reisemål

Publikum kan allerede nå bestille flyreiser til de åtte forskjellige destinasjonene helt fram til oktober neste år. Hvilket reisemål som er mest populært er det heller ikke mulig å si noe om.

— Jeg fikk akkurat beskjed om at det er solgt billetter til alle destinasjoner, sier administrerende direktør, Daniel Lundberg.

Tirsdagens pressekonferanse ble etterfulgt av en rekke intervjuer med både lokal og nasjonal presse. I løpet av kvelden dukket det også opp en nyhetssak hos Dagens Nyheter i Sverige.

— De skrev at "glasskungen skal konkurrere med SAS", sier svenske Lundberg.

— Det var større respons enn vi kunne tro og håpe på. Vi tenkte det først og fremst var Fædrelandsvennen og Agderposten som var interessert, men jeg så at både VG og TV 2 gjorde et stort nummer ut av satsingen, sier Hennig-Olsen.

Strømstad som guide?

Selv om det ikke er noen destinasjoner som har pekt seg ut som spesielt populære, så nevner trioen London som et sentralt reisemål.

— Fredrik Strømstad har allerede meldt seg frivillig som guide til fotballturene, ler salgssjef Paulsen.

Han legger til at det ikke bare er fotballturister som har meldt sin interesse, men også mange pendlere.

— Og han dosenten på UiA (Storbritannia-ekspert Jan-Erik Mustad, journ.anm.) var helt i fyr og flamme, sier Hennig-Olsen.

Feirer først ved avgang

- Mange har pekt på at dere går inn i en hard bransje. Dere er ikke nervøse?

— Dette tror vi blir topp. Vi mener vi har et godt grunnlag og håper vi får folk med oss. Det er tidlig ennå, men når det nærmer seg jul håper jeg vi er godt i gang, sier Hennig-Olsen.

Han forteller at de involverte har jobbet 14-15 timer om dagen de siste ukene og så fram til å slippe ned skuldrene på Bakgården. Noen overstadig feiring lå imidlertid ikke i kortene.

— Feire gjør vi først når første fly tar av, smiler Hennig-Olsen.

I tillegg til Espen Hennig-Olsen er disse med i Flynonstop:

Christer Paulsen (38):Blir salgssjef i Flynonstop. Han kommer fra stillingen som sponsorsjef i Start Topppfotball AS, hvor han har jobbet de siste årene og også har hatt titler som Key Account Manager og leder for privatmarkedet. Før det var han Key Account Manager i Coca-Cola og han har vært business- og salgsansvarlig på Hotel Caledonien. Paulsen er født og oppvokst i Kristiansand.
Jarle Jessen (38):Skal sørge for at prisene til Flynonstop blir slik at inntektene i sum blir størst mulig. Han kommer fra en tilsvarende stilling i Color Line, hvor han har vært de fire siste årene. Jessen er født og oppvokst i Kristiansand, men har bodd mange år i Oslo.
Daniel Lundberg (32):Kommer opprinnelig fra Sverige. Han har jobbet i flyindustrien i 12 år, blant annet i store selskaper som SAS og Malmö Aviation. Han begynte å jobbe sammen med Espen Hennig-Olsen for ett år siden, da ideen til Flynonstop tok form.

— Dette var overraskende

Styreleder i reiselivsselskapet Visit Kristiansand, Kristian Råmunddal, ble overrasket da han hørte om det nye flyselskapet.

— Ja, dette var overraskende. Jeg visste ingenting i forkant og reagerte vel som de fleste med en porsjon overraskelse, sier Råmunddal.

Visit Kristiansands daglige leder fikk servert nyheten på nett tidlig i ettermiddag. Han har ikke rukket å sette seg grundig inn i hva slags ringvirkninger det nye selskapet kan få for landsdelen.

— Men dette er jo et tilbud som er med på å gjøre landsdelen mer attraktiv å bo og jobbe i. Vi er også svært opptatt av å utvikle byen som en helårsdestinasjon for kurs og konferanser. Selv om dette nok først og fremst er et tilbud til de som skal reise ut av byen, kan vi håpe på litt trafikk andre veien også, sier Råmunddal.

Et nytt flyselskap er ikke av tingene som har vært hyppigst diskutert på styrenivå i Visit Kristiansand, men Råmunddal mener det er en tøff satsing.

— Flere destinasjoner ut fra Kjevik er jo noe vi har ønsket oss en stund. Det virker som en veldig tøff bransje og det står respekt av de som tør å satse på noe slikt i Kristiansand, sier styrelederen.