Her flyttes den snaut 20 tonn tunge tanken over skiltportalen i Timeneskrysset. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — Det er store dimensjoner, og det var en spennende transport. Det er gøy med utfordringer, sier daglig leder i Nordic Crane Kristiansand, Lars Kristian Drangsholt, til Fædrelandsvennen onsdag morgen.

De som var sent oppe natt til onsdag kunne få med seg et spektakulært skue når Nordic Crane fraktet den 353 kubikkmeter store tanken fra Sørlandsparken til dypvannskaia i Korsvik. Derfra skal den med båt over Byfjorden til Glencore Nikkelverk onsdag morgen.

Fem mann fra transportfirmaet tok seg av jobben, mens to betjenter fra politiet dirigerte trafikken.

- Det var ekstra gøy at alt gikk etter planen. Vi dro fra Sørlandsparken klokka 02, og var fremme i Korsvik kai klokka 04.30. Ruta var nøye kjørt, og vi kom fram på tida, sier han.

Høy last

— Det er umulig å frakte den gjennom tunnelene i byen, uttalte prosjektleder Terje Gundersen i forkant av transporten.

Det ble strevsomt nok å frakte tanken til Korsvik natt til onsdag. Kjøretøyet kommer ikke under E18 i Timeneskrysset. Derfor måtte de svinge rett ut på motorveien fra Sørlandsparken, og kjøre i motsatt kjørefelt til Rona-krysset. Ved de to «portalene», altså skilt som henger over veien, måtte kranbilen stoppe og løfte tanken over før de kunne laste den på igjen og kjøre videre.

Her flyttes den snaut 20 tonn tunge tanken over skiltportalen i Timeneskrysset. Foto: Kjartan Bjelland

Motorveitrafikken ble dirigert av politiet i perioden, og det ville ifølge Statens vegvesen ikke bli store forsinkelser for de få som er ute og kjører på denne tiden av døgnet. Bortsett fra akkurat når de stopper for å heise tanken over skiltportalene skulle trafikken gå tilnærmet som normalt.

Det er umulig å frakte den gjennom tunnelene i byen

Tanken er laget av kompositt. Den er fem meter i diameter, 25 meter lang og veier rundt 18 tonn. Vel fremme hos Nikkelverket skal den installeres og bli en del av bedriftens utvidelse. Der skal den brukes til å rense svovelgass. Og tanken er ikke bare et stort skall, men har dør, vinduer og et stort rom inne i der folk kan jobbe.

Tanken er for stor for å passere under skiltportalene, og må løftes over. Foto: Kjartan Bjelland

Strenge krav

— Så store tanker blir ofte laget i lavkostland. Men her var det strenge krav til kvalitet og styrkeberegninger. På Glencore må den være helt kjemikaliebestandig. Da er komposittbedre enn for eksempel stål, sier Magne Haug. Han er arbeidende styreleder i Oil & Process Services, konsernet som eier OPS Composite Solutions.

Som navnet sier leverer bedriften forskjellige komposittprodukter.

Denne store tanken er med på å ta OPS inn i nye markeder. Foto: Kjartan Bjelland

Oil & Process Services (OPS)har hatt olje og offshore som sine største markeder, men sier at de alltid hatt flere ben å stå på. Nå får de sterkere fotfeste i andre næringer. Tanken som går til det lokale nikkelverket har de hatt global konkurranse på.

— Det er gøy å levere til en så stor aktør i samme by, sier de. Ledelsen bemerker også at glassfiberen de bruker kommer fra 3B Fibreglass på Birkeland.

Nye markeder

Bedriften har også fått to kontrakter inn i et helt nytt marked, nemlig kraftmarkedet. Forbudet mot kreosot i gjør at kraftbransjen ser etter nye løsninger for mastene til strømkablene. OPS mener de har funnet et alternativ som er bedre enn det gamle. Kreosotforbudet ble innført i 2013, men det er gitt dispensasjoner frem til 2018. Noen aktører vil ha forlenget disposisjonstiden. Det ønsker ikke OPS. De har jobbet lenge med et nytt konsept og begynner å levere nå.

Når denne tanken skal fraktes fra Sørlandsparken til Korsvik må motorveien i østgående felt omdirigeres. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi skal levere 100 strømmaster i kompositt til Eidfoss i Vågå. I tillegg er vi med på et utviklingsprosjekt for Statnett om nye master for det store 420 kw-nettet, sier Reidar Andersen som leder OPS Composite Solutions. Han forklarer at komposittmaster er sterkere, lettere og mer slitesterke enn tradisjonelle i tre eller stål. Dermed mener de at kraftselskapene vil spare penger på montering og vedlikehold. De ødelegges ikke like lett av hakkespetter eller andre naturkrefter.

— Dette er eksempler på at tradisjonelle Node-bedrifter kan levere til andre markeder, sier forretningsutvikler Knut Mjåland.