— Jeg er veldig fornøyd med at Stormberg vokser 3-gangeren av snittet for sportsbransjen og at 2014 gav oss rekordomsetning med god margin. Jeg er mindre fornøyd med kronesvekkelsen som medfører store kostnader for oss som importør, sier daglig leder og eier av Stormberg, Steinar Olsen, til Fædrelandsvennen.

Omsetningsvekst

Regnskapstallene for 2014 viser en omsetningsvekst for selskapet på 17 prosent fra 377 millioner kroner i 2013 til rekordhøye 440 millioner i 2014. Likevel er driftsresultatet på 30 millioner kroner 10 prosent lavere enn året før. Resultat før skatt, der finansutgifter og finanskostnader er medregnet, faller med 78 prosent fra 29 millioner kroner i 2013 til 6 millioner i 2014. — Omsetningsveksten skyldes delvis høy vekst i nettbutikken vår og god distribusjon i våre 53 butikker landet over. Vi merker også at nordmenn i større grad velger klimanøytrale produkter, noe vi selv har tilbudt over flere år, forteller Olsen.

Han viser også til at dårligere tider for norsk økonomi, er god butikk for et selskap som Stormberg.

— I perioder hvor nordmenn er forsiktige med pengebruken, kuttes forbruket av luksusvarer og dyre ferier, mens man heller unner seg det vi kaller value-for-money produkter, eller billigere merkevarer, som blant annet vi tilbyr. Samme effekten opplevde vi under finanskrisen i 2008, forteller Stormberg-sjefen.

Stormberg-gründer Steinar Olsen kan smile for rekordomsetning i 2014. Kronesvekkelsen gjør imidlertid at resultatet før skatt faller med over 20 millioner fra året før. Foto: Arkiv

Men mindre overskudd

Tross rekordstore inntekter, er altså overskuddet mindre enn i 2013. — Det er primært valutaeffekten som slår inn. Vi har 100 prosent av vår produksjon i utlandet, og utgiftene våre er hovedsakelig i dollar, sier Olsen.

Og med en dollarkurs på 5-tallet på vårparten som passerte 7-tallet i adventstiden samme år, merkes det på bunnlinja.

— Når vi på én dag i desember opplever det største kronefallet mot dollar siden devalueringen i 1986, er det klart det merkes. Vi satte også av 10 millioner kroner i avsetning til potensielt valutatap i 2015, noe som heldigvis ser ut til å være i overkant, sier Olsen og legger til:

— Vi har gjort tilpasninger som følge av kronesvekkelsen, og jobber kontinuerlig med å få ned driftskostnadene for å skjerme utsalgsprisen på våre produkter ut mot kundene.

Vokser videre i 2015

For kundene fortsetter å strømme på, både i de fysiske butikkene og på nett.

— Vi har vekst i begge kanaler, og har nylig inngått leieavtale for tre nye butikker som skal åpne i Ålesund, Bergen og Rogaland neste sommer, sier Olsen.

Stormberg har 53 butikker, hvorav butikken på Amfi-senteret i Mandal, som åpnet i fjor høst, er en av de sist tilkomne. Foto: Arkiv

Samtidig som tre nye butikker er på vei, har fire butikker blitt lagt ned i Sverige i 2015. — Vi gjorde ikke en god nok jobb med tanke på lokalisering, og må erkjenne at vi nok ikke kjenner det svenske kjøpesentermarkedet like godt som det norske. Men det bør nevnes at vår svenske nettbutikk hadde en omsetningsvekst på 60 prosent, forteller Olsen, som ser lyst på framtida, til tross for de mye omdiskuterte tollgrensereglene.

— Veksten fortsetter i første halvår for 2015 også, både i butikker og på nettet. Tollgrensereglene har ikke gitt noen dramatiske utslag for vår del, men det er jo vanskelig å spå hvordan veksten hadde vært med de gamle reglene, sier Olsen.

Stormberg Group (konsernet)
20142013
Inntekter440,1376,9
Ord. avskrivninger21,319,4
Driftsresultat30,233,2
Resultat før skatt6,429,2
Anleggsmidler89,081,2
Omløpsmidler185,2159,8
Egenkapital104,997,2
Langsiktig gjeld67,358,5
Kortsiktig gjeld102,085,3
Regnskapets info.nivå{smile}{numb}
Inntjening{numb}{smile}
Betalingsevne{smile}{smile}
Egenkapitalandel{smile}{smile}
(Alle tall i millioner kroner)