— Vi er i stadig sterkere grad del av en integrert kjede som omfatter sponsorer og andre samarbeidspartnere. Derfor ønsker vi å ta en større del av kjeden selv, samt påvirke og være med på å levere via Fundament. I tillegg har jo Palmesus et eget, økende behov for byråtjenester, sier Leif Erling Fosselie. Han er svært så sentral mann i Palmesus AS, velkjent strandfestarrangør og mer til i Kristiansand.

Nå har Palmesus gått inn som 20 prosent eier i nyopprettede Fundament Holding AS, som utstyres med fire millioner kroner i aksjekapital og har tre datterselskaper innen kommunikasjonsbransjen (se faktaramme). En annen ny eier med like stor andel er Finn Kollstad. Utad er han mest kjent som grunnlegger og trener i Kristiansand Løpeklubb og løpsgeneral i Sommerløpet. Men han er også erfaren fagmann innen it og forretningsutvikling, og var på eiersiden i Phonero inntil selskapet ble solgt i fjor.

Tiden moden

— Kristiansand trenger konkurranse i reklame- og kommunikasjonsmarkedet. Etter at Joakim Hanssen og Øystein Hjorthaug gjorde en fantastisk jobb med å snu skuta, var tiden kommet for å gjøre Fundament til noe større og få inn strategiske eiere, sier Walter Grov - inntil ganske nylig dominerende eier.

Kort bakgrunn:

Da eiendomsmannen Grov gjøv løs på prosjektet Justneshalvøya for etter hvert en del år siden, ble det også starten på Fundament - den gang spisset mot markedsføring av eiendom, med Grov selv og nevnte Øystein Hjorthaug som partnere.

Det gikk heller dårlig. Men i fjor, med Joakim Hanssen som ny daglig leder, snudde pilene. Fra 2014 til 2015 økte omsetningen fra 6,6 millioner kroner til 15,2 millioner. Og viktigere: Resultatet gikk fra minus 1,9 millioner kroner til pluss 417.000. Utviklingen fortsetter i år, forteller Hanssen:

— I første halvår 2016 omsatte vi for 14 millioner kroner og fikk et overskudd på 1,7 mill. Samlet egenkapital i de tre selskapene er nå tre millioner kroner, opplyser han.

Til sammenligning var egenkapitalen blodrød i Fundament Kommunikasjon AS ved utgangen av 2014. ## 19 mennesker

Et helt lite konsern har vokst fram. For ett år siden hadde Fundament Kommunikasjon åtte ansatte. Nå er det til sammen 19 mennesker i Fundament Kommunikasjon, Fundament Film og OP Design.

— Målet er å kunne guide kundene helt fra ideen ble unnfanget til målet med kampanjen var nådd, uten å måtte koble på ekstern kompetanse, understreker Joakim Hanssen.

Han legger til at mye aktivitet fortsatt vil være knyttet til eiendom, men at bransjer som handel og industri også har blitt viktigere. I forlengelsen nevner Øystein Hjorthaug kunder som Los, Sørlandssenteret og Kilden.

— Hva bringer de nye eierne inn?

— Palmesus har en unik forståelse av konsept- og forretningsutvikling. Finn Kollstad er sterk på struktur og kontroll, i tillegg til it-kompetansen, svarer Joakim Hanssen.

- Større salgskraft

Når Fædrelandsvennen antyder at et utvidet Fundament-system også medfører økende behov for oppdrag som kan holde folket med lønnsom beskjeftigelse, gir Joakim Hanssen svar på tiltale.

— Du kan si at fallhøyden blir større, men vi legger mer vekt på at flere eiere som bringer inn kompetanse og nettverk, også betyr større salgskraft. Finn Kollstad, for eksempel, har både selgeregenskaper og erfaring, repliserer Hanssen.

Øystein Hjorthaug, som er den kreative reklamemannen i forsamlingen, beretter ellers om en markedstrend han har merket seg:

— Vi ser at kundene kjøper mer rådgivning knyttet til digitalisering.