— Målsetningen med de nye innsjekksautomatene er å bedre passasjeropplevelsen og tilby bedre løsninger for flyselskapene gjennom rimeligere og bedre kapasitet, sier it-leder for lufthavner i Avinor, David Mostad, til Fædrelandsvennen.

Har du sjekket inn på Kjevik den siste måneden, har du mest sannsynlig brukt en av de nye innsjekksautomatene levert av Amadeus.

Tidligere måtte de enkelte flyselskapene selv stå for innsjekksautomater, men nå har Avinor tatt over tjenesten.

Vil eie infrastruktur selv

— Målet vårt er å eie alt utstyr innenfor gjerdene på lufthavnene våre. Så nå står vi ansvarlig for selve automatene, mens flyselskapene leier tilgang og betaler for hvor mye deres passasjerer bruker dem, forklarer Mostad.

For passasjerene er det ikke snakk om de store endringene, men nå kan man sjekke inn på alle avganger fra en og samme maskin, der man før måtte gå til det enkelte selskapets innsjekksautomat.

Det blir også mulig å scanne pass, skrive ut bagasjelapper og betale for overvekt.

Avinor tester ut nye innsjekksautomater fra Amadeus på Kjevik. De gamle innsjekksautomatene til SAS, Norwegian og KLM er nå historie. Foto: Richard Nodeland

Har du lest våre siste saker om Kjevik?

— Kjempegøy

Visepresident i Amadeus, Svend Leirvaag, synes det er ekstra moro at konsernets nye flyplassteknologi testet ut på Kjevik.

— Jeg bor i Spania nå grunnet jobben, men hjem er jo Hånes. Jeg har derfor vært en flittig bruker av Kjevik, og det er kjempegøy at lufthavnen er først ute som en del av vår store avtale med Avinor, forteller Leirvaag.

Nytt satsingsområde

Storkonsernet, som har hatt reisebyråer, hoteller og flyselskaper som sine største kundegrupper, snuser nå på bakketjenester og flyplassmyndigheter.

Svend Leirvaag, visepresident i Amadeus. Foto: Amadeus

— Vi har jo egentlig nettopp begynt å satse på dette flyplassmarkedet, som er en naturlig videreføring for oss. Selv om det ikke er noe stort område for oss nå, ser vi store vekstmuligheter. Vi jobber med flyplassmyndigheter over hele verden og har fått stor oppmerksomhet rundt disse løsningene, sier Leirvaag. - Hva er spesielt med disse innsjekksautomatene?

— Det er teknologien som ligger bakenfor, og hvordan disse systemene kommuniserer med såkalt skybasert teknologi. At Kjevik dermed blir i verdenstoppen på teknologi, synes jeg de fortjener. De har gjort mye bra det siste året, svarer Leirvaag.

Testes på Kjevik

Tilbake på Kjevik har de ti nye innsjekksautomatene vært i drift i drøye to uker.

Avinor tester ut nye innsjekksautomater fra Amadeus på Kjevik. De gamle innsjekksautomatene til SAS, Norwegian og KLM er nå historie. Foto: Richard Nodeland

— Hvorfor er akkurat Kjevik først ute av Avinors flyplasser med disse automatene?- Fordi vi er det mest fremoverlente miljøet i Avinor, kommer det kjapt fra lufthavnsjef Arne Johan Johnsen før it-lederen fra Avinor rekker å trekke pusten.

— Og litt på grunn av at det er et begrenset antall flyselskaper som opererer her, noe som er bra i en testfase, legger en smilende Mostad til.

Fremtidige it-prosjekter

- Er det flere it-prosjekter på gang fremover?

— Vi tester ut nye løsninger for bagasjesporing sammen med Amadeus, som flyselskapene er pålagt av EU å tilby innen 2018. Løsningen fungerer på samme måte som pakkesporing i posten, der du får melding hver gang bagasjen passerer et nytt punkt. Elektroniske bagasjelapper er også på trappene, i tillegg til bomløs parkering og fjernstyrte flytårn, svarer Mostad.