KLM selger færre businessklassebilletter til oljeserviceselskapene enn før. Det merkes på inntjeningen, ikke bare på ruta fra Kristiansand til Amsterdam, men også på rutene fra Amsterdam til Korea, melder den nederlandske flygiganten. Foto: KLM

KRISTIANSAND: — Problemene i leverandørindustrien slår direkte inn i trafikktallene våre, særlig hos våre bedriftskunder, forteller norgessjef i KLM, Yoram Franzen, til Fædrelandsvennen.

Han forklarer at oljekrisen merkes på to måter:

— Både gjennom færre passasjerer på våre avganger, men også at flere av de gjenværende forretningsreisende kjøper økonomibilletter i stedet for business, fortsetter Franzen.

Merkes på Korea-rutene

Nedgangen på Amsterdam-ruta forplanter seg også videre i KLM-rutenettet.

— Seoul og Pusan er viktige forbindelser for oljeservicebedriftene, og nedgangen i forretningstrafikken fra Kristiansand merkes også på rutene våre fra Amsterdam til Korea, sier KLM-sjefen, men legger til at manglende etterspørsel fra et marked forsøkes dekket opp med etterspørsel fra andre markeder.

Har du lest våre siste saker om Kjevik?

Widerøe-kutt

For Kjevik som helhet falt utenlandstrafikken med 12,7 prosent i april i år sammenlignet med samme måned i fjor. Hittil i år har utenlandstrafikken falt med 8,9 prosent.

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen. Foto: Kjartan Bjelland

— Nedgangen skyldes i stor grad at Widerøe, som annonsert før jul, har kuttet antall avganger til København. I tillegg var det to færre charteravganger i april i år sammenlignet med i fjor, forteller lufthavnsjef Arne Johan Johnsen.Noe som bekreftes også ved at antall ruteflygninger er redusert med 11,9 prosent.

Økt turisttrafikk

Ferie- og fritidstrafikken fra Kristiansand er ifølge Franzen en hyggeligere historie enn forretningstrafikken.

— Vi ser økt etterspørsel etter nye destinasjoner i ferie- og fritidssegmentet, med nye destinasjoner for våre norske kunder til Alicante, Valencia og Ibiza. Fra høsten av kan vi også tilby Miami tre dager i uka og Colombo i Sri Lanka, forteller Franzen.

Likevel kompenserer det ikke for nedgangen fra oljeservicetrafikken.

KLM selger færre businessklassebilletter til oljeserviceselskapene enn før. Det merkes på inntjeningen, ikke bare på ruta fra Kristiansand til Amsterdam, men også på rutene fra Amsterdam til Korea, melder den nederlandske flygiganten. Foto: KLM

— Vi følger nøye med på markedet, og det er klart at kombinasjonen færre passasjerer og mindre overskudd pr billett ikke er særlig god, sier KLM-sjefen.

Kan ikke garantere tre avganger

Foreløpig har han ingen planer om å kutte i de tre daglige avgangene mellom Kristiansand og Amsterdam, men det gis ingen garantier.

— Jo mer trafikk vi mister, jo større er sjansen for at vi må gå ned fra tre til to daglige avganger også om sommeren, sier Franzen.

Økt innenlandstrafikk

På Kjevik kan man enn så lenge trøste seg med at innenlandstrafikken steg med 3,6 prosent i april, selv om det har mest å gjøre med at påsken var i april i fjor men i mars i år. I påsken er det nemlig færre flyavganger enn vanlig.

Totalt falt passasjertrafikken på Kjevik med 1,1 prosent i april og 2,8 prosent hittil i år sammenlignet med tilsvarende perioder i fjor.

— Man skal jo aldri være fornøyd med noe som er likt eller dårligere enn året før, men slik tilstanden er i deler av arbeidsmarkedet, er dette akseptable tall, oppsummerer lufthavnssjefen.