KRISTIANSAND: — Vi jobber hele tiden med prissetting, for å få de laveste prisene i landet. Dette bekrefter den jobben vi gjør, sier Stian Mårdalen, prissjef i Rema.

Rema vant mandagens pristest, med en handlekurv til 1650 kroner. Det er 12 kroner billigere enn konkurrenten Kiwi, og 234 kroner billigere enn Coop Mega som var dyrest.

Slik ble totalsummen i butikkene:

  • Rema 1000: 1650 kroner

  • Kiwi: 1663 kroner

  • Obs: 1702 kroner

  • Extra: 1723 kroner

  • Spar: 1836 kroner

  • Meny: 1861 kroner

  • Coop Prix: 1861 kroner

  • Coop Mega: 1885 kroner

Pristesten er gjennomført av prisportalen enhver.no. Dette er den fjerde pristesten som er gjennomført i byen av prisportalen i år. Rema er også billigst på landsbasis så langt i 2016. Se en prisoversikt nederst i saken.

Vil sette ned prisene

Coop Mega hadde den dyreste handlekurven til 1885 kroner. Det syns ikke kommunikasjonssjef Harald Kristiansen noe om.

— I tidligere undersøkelser har vi vært billigere enn Meny. Vi er ikke fornøyde med at vi ligger noen kroner over, og kommer til å gå gjennom prisene våre for å sørge for at vi er konkurransedyktige.

Kristiansen mener likevel det ikke blir riktig å sammenlikne prisnivået til supermarkedet med lavpriskjedene.

— Vi har et helt annet og større sortiment. Da må vi naturligvis holde et høyere prisnivå. Men undersøkelser viser jo at det er små prisforskjeller og tøff konkurranse i dagligvaremarkedet.

På landsbasis er Meny den dyreste kjeden så langt i 2016. Se resultater fra tidligere tester her og her.

Kiwi: - Vi skal være billigst

— Vi jobber for å være billigst, og er ute og sjekker konkurrentenes priser hver dag. Dersom en konkurrent selger en vare billigere enn oss, så setter vi ned prisen tilsvarende eller lavere, sier Kristine Aakvaag Arvin. Hun er kommunikasjonssjef i Kiwi.

Arvin mener pristesten tar for seg et for lite utvalg varer, og dermed ikke gir et riktig bilde av butikkene. Hun tror også pristestene fører til kunstig lave priser på testvarene. Samtidig er hun kritisk til enhver.no som sannhetsvitne.

— De har, såvidt vi vet, en inntektskilde, og det er at Rema. På VGs matbørs har vi vunnet to av tre av de siste pristestene. Vi elsker konkurranse, og heier på prisundersøkelser, men enhvers pristester er ikke sannhetsvitne.

Likevel mener hun prisforskjellene i lavpriskjedene er marginale.

— Sannheten er at kjedene er like billige, dersom man bruker trumf og kiwi pluss er kiwi udiskutabelt billigst. Kundene har tillit til at vi er billigst. Med så små forskjeller på pris tenker vi at det er viktig å skille seg ut på kvalitet og de blideste medarbeiderne.

- Helt uavhengig

Pristesten gjøres basert på kvitteringene. Dermed må alle varene kjøpes inn hos de forskjellige butikkene. Varene som handles inn doneres til Kirkens Bymisjon i Kristiansand. Foto: Shaghayegh Yousefi

— Vi har drevet på dugnad i to år. Nå selger vi statistikken til alle som ønsker å bruke den. Rema er kjeden som oftest vinner disse undersøkelsene, og da er det også naturlig at de ønsker å bruke statistikken, sier Frode Ytsaas, daglig leder for enhver.no.Han legger til at de jobber helt uavhengig av Rema. Handlekurven er valgt ut basert på hva som faktisk handles inn i de norske hjem, ifølge Ystaas.

— Vi velger selv varer, tidspunkt for undersøkelsen og butikkene vi tester. Vi bryr oss ikke om hvem som vinner, vårt mål er lavere priser for forbrukerne. Vi ser at prisene på produkter som er en del av vår handlekurv ofte synker, også i butikker som ikke er en del av lavprissegmentet.

Forbrukerrådet lanserer dagligvareportal

I løpet av 2016 vil Forbrukerrådets dagligvareportal være klar. – Det er mye å spare på å få oversikt over prisene, sier Bjørnar Angell.

I 2015 vedtok Stortinget at det skulle opprettes en forbrukerportal.

– Hensikten er at forbrukerne skal få anledning til å ta bedre valg basert på kvalitet. Man kan også ta valg basert på ernæring. Vi kommer til å dekke så å si alle varer som selges i norsk dagligvarehandel, sier Bjørnar Angell. Han er prosjektleder for dagligvareportalen i Forbrukerrådet.

En førsteversjon av portalen skal lanseres i løpet av 2016. Flere kjeder Fædrelandsvennen har snakket med er positive til pristester.

– Vi støtter en slik portal. Når man får oversikt over alle varene slipper man kritikken om utvalg man har fått mot en del prisundersøkelser, mener Stian Mårdalen, prissjef i Rema. Han mener likevel pristestene til enhver.no er representative for prisene ellers i butikken.