– Vi har knekt noen koder underveis som gjør at vi har funnet synergier som er gode for oss og for de, sier daglig leder i Dignity Collective og for de nye klesmerkene, Maren Flotve Reme til Fædrelandsvennen.

På senvinteren og våren registrerte de to nye selskaper i Brønnøysundregistrene, Pilgaard Work AS og Vendelawear AS. Ikke overraskende er det altså Petter Pilgaard som er involvert i førstnevnte, mens kona Vendela Kirsebom i sistnevnte. De skal eie 50 prosent av hver sin merkevare sammen med Reme-familien gjennom Dignity Collective.

– Det er viktig for oss at vi har like stor eierinteresse. Jeg vil skape noe der vi kan eie det sammen, sier Flotve Reme.

I beskrivelsen av merkevaren står det at Pilgaard Work AS skal «designe og produsere arbeidsklær for videresalg.», mens Vendelawear AS skal «utvikle og produsere moteartikler for videresalg.»

Petter Andre Pilgaard har blitt et kjent ansikt i norsk offentlighet de siste tiårene. Først som deltaker i realityprogrammet Paradise Hotel, før han etter hvert har deltatt i andre produksjoner. For noen år siden tok han en helomvending og begynte i anleggsbransjen.

Her er Petter Pilgaard og Vendela Kirsebom har begge deltatt i flere tv-serier. Her er de på rød løper under Gullruten 2019 i Bergen. Foto: Terje Pedersen / NTB

– Mye er i størrelse «sekk»

Når Fædrelandsvennen tar kontakt er han i ferd vårrengjøring av gatene på Grünerløkka, samtidig som han prøver ut en tidlig utgave av klærne. Pilgaard sier at det først og fremst er erfaringen Reme har fra tekstilbransjen tidligere som gjør at de nå går inn i et samarbeid.

– Samtidig som de er fine folk som vi kan stole på. Det var ikke et vanskelig valg. De har kompetanse på salg og distribusjon. Det er mye som må på plass.

– Det finnes mange konkurrenter på markedet for arbeidsklær. Hva skal du lage som skiller seg ut?

– Jeg jobber i bransjen og bruker disse klærne hver dag. Det er mye bra, men også mye forbedringspotensial på design. Mye er i størrelse «sekk». Jeg tenker det må gå an å se litt kulere ut, samtidig som det følger de samme kravene til synlighet og funksjon, sier Pilgaard og fortsetter:

– Det er en skrekkblandet fryd å prøve seg i et etablert marked.

David og Maren Flotve Reme er sentrale i en ny klessatsing med Petter Pilgaard og Vendela Kirsebom. Foto: Reidar Kollstad

Anleggsarbeider og influenser

Flotve Reme sier følgende om de to nye klesmerkene:

– Petter har sett et udekket behov i markedet som han vil imøtekomme. Det skal være arbeidsklær som er behagelige, gode å bruke ute, men samtidig trendy og kult, sier Flotve Reme, og fortsetter:

– Vendela har utviklet en fantastisk kolleksjon med stor bredde og først ute er en eksklusiv sommerkolleksjon. Hun har lang erfaring fra en internasjonal motebransje.

– Så klærne blir allerede klare nå til sommeren?

– Ja, vi er kommet godt i gang og det jobbes på spreng for å komme opp så fort som mulig.

Pilgaard sier han håper sin kolleksjon vil komme til høsten, i september. Han forteller til Fædrelandsvennen at han jobber så mye han kan med design og er tungt involvert i prosessen.

– Jeg håper det blir en del folk som skal bruke klærne. Men man kan jo aldri vite, jeg skal i hvert fall gjøre det jeg kan for å lage noe som er best mulig funksjonelt, og et kult plagg, sier Pilgaard og fortsetter:

– Så håper jeg å få på David noen arbeidsklær og inn i gravemaskinen.

Maren Flotve Reme og Dignity Collective skal nå lage klær sammen med Petter Pilgaard og Vendela Kirsebom. Foto: Kristin Ellefsen

Influencer-selskap

Dignity Collective het tidligere Influencerstore, og har hatt flere samarbeid med norske influensere, blant annet Sara Emilie Tandberg og Monica Nyhus fra Kristiansand.

David Flotve Reme er kanskje mest kjent som arving i familiekonsernet BRG og var blant annet sentral i løsningen om nye Q42. Han er også største eier i Dignity Collective, med 70 prosent av aksjene. Han sitter som styreleder i både Pilgaard Work og Vendelawear, mens Maren er styremedlem.

Selskapet ble startet i 2015 og har siden vokst seg større med ulike samarbeidspartnere. Flotve Reme nevner blant annet Isabell Raad og Martine Halvorsen. I 2021 hadde selskapet en omsetning på 5,8 millioner kroner og leverte et underskudd på 3,6 millioner kroner før skatt.

Regnskapet for 2022 er ikke levert enda, men Flotve Reme forteller at de er et selskap i vekst.

Jobber med prissegmentet

Flotve Reme sier det foreløpig ikke er klart nøyaktig hvilke prissegment klærne vil befinne seg i.

– Vi sitter egentlig og jobber litt med det nå, men vi har ikke helt landet det. Vi forhandler på en del priser, så det avhenger av det.

– Hvor produserer dere klærne?

– Det er ulike steder, blant annet i Bangladesh og i Tyrkia. Vendela er fra Tyrkia og for hennes del var det noe hun ønsket. Tidligere produserte vi også mye i Kina, men har flyttet mer til Europa. Den største andelen er i Europa, som handler om mange ting, blant annet koronapandemien, krigen i Ukraina og valuta.

– Kan vi vente oss noen flere samarbeid med kjente navn fra dere?

– Absolutt, det er mange spennende profiler vi er i dialog med. Det er også mange vi har vært i dialog med lenge.