For ettersom lønnskostnadene og transportkostnadene i Kina vokser, velger stadig flere industribedrifter å flagge ut — tilbake til der de kom fra.

En undersøkelse gjennomført av Hackett Group Inc viser at 46 prosent av europeiske og amerikanske industribedrifter sa at de vurderte å flytte noe av produksjonen tilbake til den vestlige verden fra Kina.

Ytterlige 27 prosent svarte at de aktivt planla eller var midt oppe i et slikt skifte. Det skriver Reuters.

Bare 18 prosent billigere

Etter flere tiår med utflagging til billigere gjetemarker i Asia, der produksjonskostnadene er lavere, finner flere og flere bedrifter at fabrikker i hjemlandet kan konkurrere med Kina, India, Mexico og andre lavkostland. Det er hovedsaklig produksjon av tunge og store produkter, som maskiner, det er mest sannsynlig vil flyttes tilbake til Europa og USA - hovedsaklig på grunn av høyere transportkostnader.

Mens det i 2005 kostet 45 prosent mindre å produsere motoren for vindussviskere i Kina og så sende dem til USA, koster dette bare 18 prosent mindre i dag.

Ifølge en analyse utført av AlixPartners vil lønnsomheten av å produsere i Kina fortsette å falle til å koste bare 9 prosent mindre i 2015. Også motorer i India og Mexico taper lønnsomhet, om enn ikke så mye som de kinesiske.

Presser lønnen ned hjemme

Det er økte transportkostnader, en mindre gunstig valutakurs samt økende lønninger som fører til at produksjonen i Kina og andre voksende markeder blir dyrere - og at gapet mellom kostnader i disse landene og den vestlige verden blir mindre.

— Hvis du går tilbake ti år skulle det mye til for å trå feil fra et kostnadsstandpunkt på grunn av en favorabel valutakurs og billig sjøfrakt. Nå når kostnadene i Kina er økende, tar mange et skritt tilbake og sier at de må revurdere, sier Steve Maurer, administrerende direktør i analysebyrået Alixpartners.

Giganten General Electric har allerede flagget hjem deler av sin produksjon fra Kina og Mexico, delvis på grunn av økende transportkostnader.

F lere store selskaper, som bilprodusenter i Detroit og maskinprodusenten Caterpiller, har klart å forhandle ned lønnen til nyansette i USA.

Og samtidig som kostnadene øker i lavkostland, har fabrikker i vestlige land lært hvordan man kan drive fabrikker med lavere bemanning, noe som driver lønnsomheten opp og kostnadene ned.

Billigere transport

— Med alle teknologien vi har, er arbeidskraft en relativt liten kostnadsfaktor. Det er annerledes i dag enn for ti år siden, sier administrerende direktør i General Electric, Jeff Immelt.

Seesmart, et amerikansk firma som produserer belysning, har kuttet transportkostnadene med 30 prosent ved å flytte produksjonen hjem.

- Er lønnskostnadene høyere i USA enn i Kina? Ja, men den totale kostnaden ved å produsere er lavere i USA når alle kostnader er tatt med, sier administrerende direktør Raymond Sjolseth.

Bedriften produserer i dag 20 prosent av varene sine i USA, og planlegger å øke dette til 75 prosent mot slutten av neste år.

Fortsatt «Made in China»

Men selv om man nå ser at enkelte deler av industrien flytter tilbake, er det lite sannsynlig at trenden vil spre seg til mer arbeidskrevende deler av industrien, som klesindustrien og produksjon av elektronikk.

Disse industriene er meget avhenging av arbeidskraft, og lønnskostnadene i andre deler av verden er fortsatt såpass mye lavere at produksjonen øker lønnsomheten betydelig ved å holde seg unna dyr arbeidskraft i Europa og USA.