Rundt juletider i fjor satt kommunikasjonsteknologi-studenten Andreas Jørgensen og diskuterte mattilbud med noen venner. De ble enige om at de hadde liten kontroll på hvilke gode tilbud dagligvarebutikkene hadde til enhver tid, skriver adressa.no.

— Studenter leser sjelden kundeaviser og de går ikke ofte innpå nettsiden til Rema eller Bunnpris. Butikkene bruker mye penger på markedsføring, men det kommer ikke frem til studentene. Jeg innså at det var et stort potensial i å samle tilbudene på ett sted, sier han.

Lanserte app i september

Han tok kontakt med informatikkstudentene Njaal Gjerde og Stian Bøe, som han hadde samarbeidet med tidligere. De tre NTNU-studenten utviklet en mobillapp som heter «Mattilbud». For to uker siden ble appen lansert på Google Play og App Store.

— Man får alle tilbud fra dagligvarebutikkene direkte på mobilen, og folk beskriver produktet som en enkel og nyttig app. Nesten alle studenter har mobilen tilgjengelig til enhver tid, sier Jørgensen.

11.000 nedlastinger

De tre NTNU-studentene laget mobilappen ut fra et eget behov, men det viste seg raskt at det var flere som synes appen var praktisk.

— Nå har vi nesten 11.000 nedlastinger i løpet av to uker, og det var mer enn forventet, sier Jørgensen.

Med tid og stunder er målet å få til et samarbeid med de enkelte butikkene slik at tilbudene kan bli lagt inn automatisk, men foreløpig sitter de tre NTNU-studentene og legger det inn manuelt hver uke.— Etter hvert ønsker vi å få til et nytt produkt som vi kaller digitale kuponger. Da kan man få ekstra rabatt ved å bruke kupongene på mobilen sin, forklarer Jørgensen.

- Appen bestemmer butikken

Selv om de fleste butikkjedene har egne mobilapper, mener Jørgensen at det er behov for en app som samler tilbudene.

— Du må laste ned utallige apps for å få vite tilbudene, og det er også vanskelig å finne dem fordi de ligger gjemt blant oppskrifter og butikkinformasjon. Vi forsøker å gi det brukerne er interessert i, sier han.

Jørgensen bor i nærheten av Bunnpris og Rema 1000, men det som bestemmer hvor han gjør innkjøpene sine, er mobilappen.— Som alle andre studenter liker jeg ikke å sløse penger, så tilbudene bestemmer hvilken butikk jeg velger, forklarer han.

Utviklingen av appen tok flere måneder, men nå bruker de tre studentene rundt en halvtime hver uke på å vedlikeholde og oppdatere mobilappen.

— Det går veldig fint å kombinere dette med fulltidsstudier, forsikrer Jørgensen.