— Den reisen som vi nå legger ut på, tror jeg blir morsom, sier norske André Christensen (42) på telefon fra California.

Han har nettopp begynt i jobben som direktør for forretningsutvikling hos nettgiganten Yahoo. De siste seks årene har Christensen tilbrakt i McKinsey i Canada. Før han forsvant ut av Norge, rakk Christensen å rulle ut både landets første sykkelbudtjeneste og butikken Raske Sykler i Oslo.

Nå skal han sørge for at Yahoo gjenerobrer posisjonen som selskapet hadde for noen år siden. De første tegnene til bedring er allerede notert.

— Bare de siste seks månedene har vi lansert flere produkter enn vi gjorde i løpet av de fem årene før det. For første gang siden 2008 har vi flere brukere enn Google i USA. Jeg sitter midt i dette, og kan love at det kommer mer, sier Christensen.

Store omveltninger

Nettportalen og søkemotoren Yahoo ble startet i 1994. I fjor sommer tok tidligere Google-direktør Marissa Mayer over som toppsjef, og endringene kom på løpende bånd.

I april ble nyhets-appen Summly kjøpt fra 17 år gamle Nick D'Aloisio for 172 millioner kroner. Bloggplattformen Tumblr ble kjøpt for 6,4 milliarder kroner i mai.

Både Yahoo-mailen og fotodelingstjenesten Flickr er pyntet opp og relansert. Aksjekursen har doblet seg på ett år.

— Alt som har skjedd det siste året, er en god indikasjon på hva som kommer. Vi satser mye på nye produkter og oppkjøp, sier Christensen.

Timing foran teknologi

Han mener selskapet har mye å hente på utnyttelse av sosiale medier, blogger og brukergenerert innhold for øvrig. På mobiltelefon trengs også stadig bedre løsninger.

Christensen minner om at behovet endrer seg hele tiden. For 20 år siden var Yahoo ingenting .

— Nå har mobilen tatt over for PC-en, som igjen har ført til at kommunikasjonen endrer seg. For noen år siden var det en kjempevekst i sosiale medier. Endringene skjer ikke lenger i løpet av år, men måneder. Det er god timing heller enn genial teknologi som avgjør om noe blir stort, sier han.

Mer sosiale medier

Selv om både bransje og forbrukere lever i konstant uvisshet om hva som skal ta av, har Christensen selvsagt noen tanker hva unge IT-gründere bør satse på i dag.

— Man har mange muligheter hvis man finner bransjespesifikke løsninger for avansert analyse av store datamengder, såkalt big data. Sikkerhetsløsninger er et annet område. Og så er det sosiale medier, som i løpet av få år har etablert seg som en vesentlig del av vår hverdag. Selv om veksten av førstegangsbrukere flater ut, er det fremdeles mye som skjer rundt utnyttelse av sosiale medier, sier Christensen.

Kler på oss internett

Videre minner han om at alle mobilselskaper i verden snart trenger det som skal til for å tilby mobil-TV.

- Har du en løsning på hvordan det skal ordnes, så løp og kjøp. I tillegg kommer … Hva heter det på norsk? Wearable computing , sier Christensen.

Wearable computing er fellesbetegnelsen for elektroniske duppeditter som man kan ikle seg. Blant annet er det ventet at de første Google-brillene lanseres i løpet av året, mens Apple for tiden utvikler en smartklokke.

- Det gjøres ufattelig mye investeringer på dette området nå, men det er vanskelig å se hvor langt det vil gå, sier Christensen.

I en hverdag full av usikkerhet er det likevel én ting som står klart for Yahoo-direktøren.

— Hadde jeg hatt svaret på spørsmålet ditt om hva som er det neste store, hadde vi neppe hatt denne samtalen, sier han.