Det mest alvorlige bruddet gjaldt Tannhelsetjenesten i Vest-Agders kjøp av vaskeri— og renseritjenester fra Nor Tekstil.

Tannhelsetjenesten viste til at avtalen med denne leverandøren hadde eksistert «så lenge noen kan huske,» men kunne ikke dokumentere at avtalen var inngått som følge av konkurranse. For å formalisere den mangeårige muntlige avtalen, ble det i oktober 2013 inngått en fireårig kontrakt med en verdi på 2,2 millioner kroner. Avtalen skulle ved utløpet av fireårsperioden automatisk fornyes med ett år av gangen såfremt ingen av partene benyttet seg av en seks måneders gjensidig oppsigelsesfrist.

- Skulle vært utlyst i EØS

Revisor konkluderer med at Tannhelsetjenesten ikke har fulgt lov og forskrift om offentlige anskaffelser for dette tjenestekjøpet. For det første er en varighet ut over fire år for denne type avtale ikke tillatt. Totalverdien tilsier også at avtalen skulle vært utlyst i hele EØS-området.

Fylkesrevisjonen gjør i rapporten oppmerksom på at de ni undersøkte tjenestekjøpene ikke er tilfeldig utvalgt og at resultatet ikke uten videre kan sies å være representativt for hele fylkeskommunens virksomhet.

Sjelden innklaget av leverandører

Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) holder til hos Konkurransetilsynet i Bergen, og vurderer konkrete saker der forskjellige aktører mener de er forbigått i anbudskonkurranser.

Vest-Agder fylkeskommune har sjelden blitt klaget inn for Kofa de siste årene, og noen av klagene som har kommet har blitt avvist på grunn av manglende dokumentasjon. Men noen blir imidlertid hørt.

Sørlandets Elektro vant gjennom med en klage mot en anbudskonkurranse for inngåelse av rammeavtaler med flere leverandører om levering av elektrikertjenester og materiell. Firmaet mente Vest-Agder fylkeskommune ikke hadde etterprøvbare systemer for å vurdere tilbudene, og klaget da deres tilbud ble avvist. Klagenemnda var enig og kritiserte fylkeskommunen for lovbrudd.