afp000859197-8C74tvxBR4.jpg Foto: Rebekka Davidsen, NHH-Symposiet 2015

— Norsk utdanning stimulerer ikke til nok innovasjon. Tvert imot, forskning viser at desto lenger du kommer i utdanningsløpet, dess mindre kreativ blir du, sier Kristian Horn Hellenes. 22-åringen er student ved NHH (Norges Handelshøyskole) og mener Norge trenger flere kreative hoder. Det får vi ikke uten at skapertrangen stimuleres i utdanningen, konkluderer han og resten av studentrådet ved NHH-symposiet 2015. Symposiet arrangeres annethvert år og har deltagere fra næringsliv, politikk, kulturliv og akademia. Målet er å sette viktige samfunnsoppgaver på dagsordenen. I år var fokus på produktivitet og innovasjon. Hva skal til for å forberede unge til fremtidens arbeidsliv? Hva skal til for å gjøre dem nyskapende og kreative?

- For få som satser

Studentrådet, sammensatt av studenter fra NHH, NTNU og UiO kom med forslag til løsninger i form av ulike tiltak, alt sammenfattet i en rapport som de la frem på symposiet forrige uke.

— Et viktig mål er å tilrettelegge for større skaperlyst, sier Kristian Horn Hellenes.

- Ligger vi dårlig an?

— Vi har i alle fall et potensial til å bli veldig mye bedre. Når man har et velferdssystem som vi har – et sikkerhetsnett – gir det gode forutsetninger for å prøve og feile, men det er for få som satser. Selv om vi har det godt, betyr ikke det at vi ikke skal fortsette å skape noe nytt og bedre. Vi mener det må legges bedre til rette for at vår generasjon, som blir kalt en veldig ukritisk generasjon som ikke stiller spørsmål, kan være med på å skape noe som skal dra Norge videre inn i fremtiden.

- Hva mener dere bør gjøres mer konkret?

— Vi har satt opp tre hovedtiltak som vi mener kan være med på å øke skapertrang og nysgjerrighet og å tørre satse på det nytenkende. Det viktigste er å arbeide for at holdningen om å være fremoverlent verdsettes og blir akseptert. Vi må øve det opp fra veldig ung alder. Derfor oppfordrer vi både næringsliv, politikere og utdanningsinstitusjoner til å sette i gang tiltak som gir rom for at friske uslipte hoder skal slippe til og bli hørt.

Dette mener studentene må gjøres for at norsk næringsliv skal produsere flere suksesshistorier i fremtiden:

1. Mer innovasjon i utdannelsen:

Tiltak: Innføre obligatorisk innovasjonsuke for alle elever i grunnskolen og videre oppover til universitets- og høyskolenivå. Holde kurs som stimulerer til innovasjonstenkning.

Fordi: Norsk utdannelse stimulerer ikke nok til innovasjon. Kreativitet avtar gjennom skoleløpet, derfor viktig å trene barn og ungdom i å se ulike problemstillinger fra forskjellige synsvinkler, mens de ennå har et friskt uslipt hode og er på sitt mest kreative.

2. Arbeidserfaring for studenter:

Tiltak: Innføre obligatorisk arbeidserfaring i bedrifter for studenter fra videregående skole og høyskoler og universitet.

Fordi: Innsikt i hvordan arbeidslivet er gir studentene et mer realistisk bilde av hva man går til etter studiene. Gjør studentene mer kompetente og smarte i måten de tenker på når de går ut i arbeidslivet.

Hvordan: Næringslivet må bli flinkere til aktivt å engasjere seg i det som foregår på høyskoler og universiteter. Her foregår mye nyskaping. Studentene må bli flinkere til å invitere arbeidslivet til sine prosjekter. Skape nye plattformer slik at man lettere kan møte hverandre.

Erfaring fra utlandet: I Tyskland har de en måneds arbeidsutplassering. Har vist seg gunstig i forhold til å bevisstgjøre unge i hva arbeidslivet krever og hva de ønsker som fremtidig yrke. I Danmark er de flinke til å tilrettelegge for at studenter kan ha relevante jobber i studietiden. I Norge jobber studentene ofte i klesbutikk eller kiosk, jobber som ikke har relevans for utdannelsen.

3. Kapital til nyetableringer:

Tiltak: Tilføre mer og smartere kapital til oppstartsbedrifter. Få dagens investorer til å investere i morgendagens næringsliv.

Fordi: Norge trenger å ha miljø som gir aksept for prøving og feiling. Frykten for å feile hemmer gründere i å prøve å skape noe. Minimere risikoen for å starte noe nytt som kan vise seg å bli en suksesshistorie. Norsk næringsliv trenger å produsere flere suksesshistorier.

Hvordan: Legge forholdene til rette slik at det blir gunstigere å satse på starts-ups. I dag gunstig å investere i eiendom, men kan snu det til å gjøre det attraktivt å investere i oppstartsbedrifter isteden. Derfor innføre fradragsrett for selskaper som hjelper oppstartsbedrifter pro bono*. Et tiltak som vil øke interessen for etablerte bedrifter i å bistå de nyoppstartede aktørene med viktig og avgjørende kompetanse. ( Kilde: Studentrådet ved NHH )

afp000804482-1j7GiwYfm2.jpg Foto: Vegard Wivestad Grøtt

Torbjørn Røe Isaksen: Nasjonale prøver hemmer ikke kreativiteten — Er vi så opptatt av nasjonale prøver og annen testing av elever, at kreativiteten glipper underveis?

— Det er ingen grunn til å tro at prøver i seg selv fører til mindre kreativitet, og jeg tror ikke åtte obligatoriske nasjonale prøver spredt ut over den 13-årige grunnopplæringen har en slik effekt. Jeg mener tvert imot det ikke er en motsetning mellom fag og ferdigheter og kreativitet. Det å kunne fagene godt øker heller muligheten til å være kreativ, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

- Fra flere hold etterlyses det bedre tilrettelegging for arbeidserfaring i skoletiden/studietiden. Hvordan kan man tilrettelegge bedre for dette?

— Jeg er enig i at skolen og høyere utdanning bør kobles tett på arbeidslivet. Spesielt innen yrkesfagene ønsker vi at elevene skal få mer praksis tidligere enn i dag. I høyere utdanning vil et samarbeid gi fordeler for begge parter. Det gjør at utdanningene blir mer oppdaterte og praksisnære, og gir nærings- og arbeidsliv i regionen kompetent arbeidskraft og forskningsresultater. I praksis kan det gjøres gjennom forskningssamarbeid og med studentoppgaver som er koblet mot bedrifter eller offentlige. Et godt eksempel er hvordan Høgskolen i Ålesund og næringslivet gjør hverandre bedre, og slikt ønsker vi mer av, sier Røe Isaksen.

(*Ordforklaring: pro bono brukes om arbeid som utføres frivillig og ubetalt som en tjeneste til det offentlige samfunnet).

Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!

Les også: