VOKSER: Gamle Alleen Senter bygges ut med 11.000 nye kvadratmeter, og vil i framtiden bli markedsført som en del av Handelsparken. Foto: Torbjørn Witzøe
100.000 KVADRAT: Slik tenker utbyggerne seg at Handelsparken vil se ut ferdig utbygd. E 39 i forkant, tidligere Alleen Senter til Høyre og Obs! Hypermarked bak i midten av tegningen. Foto: ILL: Kristiansen og Selmer-Olsen
OBS: Arbeidet på Forbruker Samvirke Sørs nye storstue på 7000 kvadratmeter er i full gang, og skal etter planen stå ferdig høsten 2013. Foto: Torbjørn Witzøe

LYNGDAL: – Vi blir det desidert største konsentrerte handelsområdet mellom Sørlandsparken og Forus i Rogaland. Innen to-tre år forventer vi å få en samlet omsetning på over en milliard kroner, sier styreleder John Våge i Lyngdal handelspark.

"Handelsparken" blir det nye navnet på området som både inkluderer gamle Alleen Senter og flere helt nye og større frittliggende forretningsbygg. Det skal også bygges en bussterminal på området. Utbyggerne ønsker ikke å gå ut med eksakte investeringskostnader, men etter det Fædrelandsvennen kjenner til blir det totalt rundt én milliard kroner.

De største aktørene bak satsingen er i kjøpesenterdelen Norgesgruppen og investorene Terje Rom og Lars Pettersen. På investeringssiden i resten av Handelsparken er blant andre BRG, Forbrukersamvirket Sør, Rune Birkeland og John Våge.

Av de totalt 100.000 kvadratmeter med butikker som Handelsparken vil få når den er ferdig utbygd, utgjøre Alleen Senter 18.000 kvadratmeter. Kjøpesenteret som ble bygd i 1986, er når byggearbeidene er ferdige i november i år utvidet med 11.000 nye kvadratmeter.

Kjente kjedebutikker

Forbrukersamvirket Sør var tidlig ute og kjøpte seg inn i Handelsparken, og er nå i ferd med å reise ett stort bygg som skal gi plass til Obs! Hypermarked. Coop-butikken som blir 7000 kvadratmeter stor, eller like stort som det gamle Alleen Senter, skal stå ferdig høsten 2013. Allerede 1. november i år åpner Byggvell sitt nye byggevareutsalg i Handelsparken. Det er nå bekreftet at også store landsdekkende kjedebutikker som Biltema og Sparkjøp etablerer seg her. Andre nye eller allerede etablerte forretninger i Handelsparken er Bohus, Cubus, Dressmann, Eurosko, Apotek 1, Kid Interiør, Kiwi, Jysk og Elkjøp.

– At en stor aktør som Forbruker Samvirket har tro på stedet og satser for fullt, har bidratt til at andre har fulgt etter. Vi tror at tilbudet i Handelsparken nå blir så bredt at mange vil oppleve oss som et fullverdig tilbud til både Sørlandsparken og Kvadrat i Rogaland. I Lyngdal kan vi i tillegg lokke med opplevelsestilbud som Sørlandsbadet, strender og en planlagt familiepark, sier Kathrine Ubostad.

Tøff konkurranse

Utbyggerne definerer hele Lister og Mandal-regionen i sitt kundegrunnlag, noe som vil si 60.000 innbyggere i 11 kommuner. Med etableringen av Obs! Hypermarked vil det sentralt i Lyngdal være åtte dagligvareforretninger innenfor en radius på to kilometer, og flere har stilt spørsmål ved om det er plass til alle.

– I tillegg til fastboende er det et ikke ubetydelig antall hyttefolk og turister i regionen, og Handelsparken ligger også svært sentralt til langs E 39. Jeg tror også vil skal klare å lokke kristiansandere hit, sier en optimistisk Kathrine Ubostad.

John Våge mener det var helt nødvendig å satse så stort for at ikke andre tettsteder i landsdelen skulle gå forbi Lyngdal som fra gammelt av har vært store på handel.