KRISTIANSAND: I tillegg til å være studieleder ved Markedshøyskolens reiselivsavdelingen, var Flagestad en av gründerne bak MyTravel Airlines som en periode var Skandinavias største charterselskap.

— Umiddelbart høres det veldig dristig ut, men dristighet skal man ikke umiddelbart stille seg negativ til. Jeg mener likevel det er vel optimistisk å tro at det finnes et marked på Sørlandet som skal bære trafikken til alle disse destinasjonene, sier Flagestad til Fædrelandsvennen.

Medisin mot askesky

Den tidligere flygründeren mener Flynonstop må sørge for å ha gode back-up-løsninger når ting ikke går som det skal.

— Det å ha kun ha ett fly høres svært sårbart ut. Det er mange flyselskap som har brent seg på at de ikke har kapasitet til å møte uventede situasjoner. Og det skjer i flybransjen hele tiden, selv om man har nytt materiell. Det skal ikke oppstå mange uhell før folks tålmodighet er brukt opp, sier Flagestad.Selv om SAS, Norwegian, Widerøe og KLM skulle mene at nykommeren ikke utgjør noen trussel, er reiselivsforskeren overbevist om at konkurrentene vil ruste seg for å møte den nye konkurransen.

— De kommer ikke til å trekke inn årene, men vil selvsagt mobilisere, sier Flagestad.

Less is more

Han mener flyselskapet kanskje burde startet opp med et noe mindre tilbud, og heller bygget på etter hvert.

— Det å drive flyselskap innebefatter betydelig risiko og er svært krevende. Pengene har en tendens til å renne fortere ut enn de kommer inn, særlig når man er nystartet. De fleste som starter lignende forretning forsøker seg først med et mindre tilbud og tilpasser seg så markedet. Men det blir svært spennende å følge initiativet, særlig når man ikke bruker egne penger, sier Flagestad.

Riktige byvalg

Han har imidlertid stor tro på valget av destinasjoner.

— At flyselskapet i tillegg velger å fly direkte tror jeg er et riktig valg. Svært mange er villig til å betale litt ekstra for å komme rett på plass, sier Flagestad.

Han peker på to faktorer som kommer til å bety mye for det nyoppstartede selskapet.

— Det blir viktig å finne et riktig prisnivå som gjør at man får en sunn kabinfaktor. Dette har Norwegian vært svært gode til. Prisen har hele tiden fulgt etterspørselen. Et annet suksesskriterium er å reagere raskt og tydelig på impulsene i markedet. Selskapet må bruke medieinteressen til å analysere hva folk etterspør og posisjonere seg i forhold til det, sier Flagestad.