Dyreste forretningsrute i Sør-Norge

Oslo-Kristiansand hadde i 2015 den høyeste oppgitte gjennomsnittsprisen for forretningsreiser for samtlige av Oslo-rutene i Sør-Norge.

Publisert:

Å fly forretningsklasse mellom Oslo og Kristiansand kan fort bli en dyr affære, skal vi tro Avinors reisevaneundersøkelse. Her er et SAS-fly i ferd med å ta av fra Kjevik. Foto: Arkivfoto

  • Richard Nodeland
Denne artikkelen er over tre år gammel

KRISTIANSAND: Strekningen Oslo-Kristiansand er den korteste flystrekningen fra Oslo til destinasjoner i Sør-Norge. Likevel har strekningen de høyeste prisene for forretningsreisende, ifølge den ferske reisevaneundersøkelsen for 2015.

Anita Dietrichsson, leder av Næringsforeningen i Kristiansand, synes hverken det er særlig klokt eller smart av flyoperatørene å øke prisene i en tid der deler av næringslivet på Sørlandet må kutte kostnadene.

– Negativ spiral

– Reisebudsjettet er jo gjerne noe av det man ser først på når det skal kuttes, og med denne utviklingen får man jo en negativ spiral. Blir prisene lavere, vil tilbudet brukes mer, sier Dietrichsson.

Grafikken viser gjennomsnittlig billettpris for forretningsreiser fra Oslo til åtte destinasjoner i Sør-Norge. Tallene baserer seg på reisevaneundersøkelsen til Avinor hvor 155.000 flypassasjerer blant annet har blitt spurt hva de betalte for billetten tur-retur, inkludert avgifter og gebyrer. Foto: Trond B. Heitmann / FVN

– Mye klaging

– Hva tenker dere om tilbudet på strekningen?

– Vi hører mye klaging om flytilbudet til Oslo, og da særlig at tilbudet etter klokka 18 er for dårlig. Det har vi også tatt opp med flyselskapene, som svarer at det ikke er et marked for dette, sier Dietrichsson.

Hun vil nå ta kontakt med Kjevik og Avinor for å høre hva man kan gjøre.

– Det er ikke noe gøy å være øverst på kostnadsstatistikken, så dette vil vi ta tak i, lover næringsforeningslederen.

Administrerende direktør Anita S. Dietrichson i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen. Foto: Jon Anders Skau

Går ikke god for tallene

– Vi kan ikke gå god for tallene som kommer frem i undersøkelsen og har bestridt lignende tall før, sier kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, når han blir presentert for funnet.

Det skal presiseres at det i selve rapporten også er er knyttet økende usikkerhet til prisopplysningene siden det bare foreligger prisopplysninger for 57 prosent av respondentene som reiste mellom innenlandske destinasjoner i 2015.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen Foto: Bjørn H Stuedal

– På generelt basis kan jeg likevel si at jo lengre strekninger du flyr, jo billigere blir prisen pr kilometer, grunnet en rekke faste kostnader som kommer uavhengig av reiselengden, fortsetter Johansen.

– Marginal strekning

– Men viser ikke disse tallene at det er rom for flere fly på ruta, og at flyselskapene melker passasjerene?

– Hadde inntektsgrunnlaget vært høyere, ville vi sett et bedre rutetilbud gjennom flere flyavganger fra SAS, og kanskje flere selskaper ville sett det interessant å fly mellom byene. Oslo-Kristiansand er en marginal strekning både trafikkmessig og inntjeningsmessig, samtidig som det er høy konkurranse fra tog, bil og buss. SAS opererer med priser som er svært lave på strekningen, og som er like lave som til andre destinasjoner i Sør-Norge, svarer Johansen.

– Kjenner oss ikke igjen

Heller ikke Norwegian vil vedkjenne seg prisene fra undersøkelsen.

– Vi kjenner oss ikke igjen i disse prisene. Tar du en titt i lavpriskalenderen vår er prisene lave. Også tett på avreise, skriver kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en sms til Fædrelandsvennen.

– Ønsker best mulig konkurranse

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen sier i en kommentar at det er de enkelte flyselskapene som setter prisene, og at det dermed er vanskelig for Avinor å ha noen direkte meninger om dem.

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen Foto: Bjelland, Kjartan

– Når det er sagt ønsker vi jo selvsagt best mulig konkurranse på Oslo-ruta, og det er allerede konkurranse i dag. Alle ruter er åpne for andre selskaper som vil inn, sier lufthavnsjefen.

– Har blitt melkerute

– Vi opplever flyprisene mellom Oslo og Kristiansand som høye, men den verste økningen er på Stavanger- og Bergen-rutene, sier leder av Node-klyngen, Anne Grete Ellingsen.

Priser for reiser mellom Kristiansand og Bergen/Stavanger er dessverre ikke undersøkt i reisevaneundersøkelsen.

Ellingsen forteller at når næringen skal ha møte med aktører fra Ålesund, Bergen og Stavanger, må de holde møtet i Oslo siden det har blitt så dyrt å fly til Stavanger.

Anne Grete Ellingsen, leder for Node-klyngen Foto: Kjartan Bjelland

– Vi har nok blitt en melkerute for flyselskapene. Med disse prisene går reisende heller over til tog og bil til Stavanger, noe vi også har forsøkt å si til Widerøe, sier Ellingsen.

Hva synes dere om flytilbudet mellom Oslo og Kristiansand?

– Det har vi vel aldri vært fornøyd med, svarer Ellingsen, som særlig savner kveldsflyet.

– Vi skulle gjerne hatt en senere avgang fra Kristiansand til Oslo. Med tanke på arrangementer og konferanser blir det for tidlig når siste fly til Oslo går 18.15, avslutter Ellingsen.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Kristiansand
  2. Fly
  3. Avinor
  4. Næringsliv
  5. Kjevik