— Dette var strålende. Dere får den fineste smiley, sier inspektør Søren Jensen i det danske Mattilsynet. Aften ble med ham på jobb.Jensen er akkurat ferdig med et tilsyn i "Restaurationen", en av Københavns topprestauranter. Her serveres kun femretters menyer til 660 danske kroner. - Dere er flinke med egenkontrollen, dere har riktig temperatur i kjølerom og fryserom, dere har godt vedlikehold og maten oppbevares riktig. Det eneste jeg fant å utsette, er at dere oppbevarer blomster og juledekorasjoner sammen med maten på kjølerommet, og at det mangler en plate på veggen i vinkjelleren, sier Jensen.Han skriver ut en kontrollrapport som restauratør Bo Jacobsen kan henge opp i lokalene. Der henger det en rekke blide fjes fra før. Jacobsen tar en pause fra kalvebrislene og studerer rapporten.- Dette er vi glade for. Det er den karakteren vi pleier å få.

70 inspektører

Jensen er en av rundt 70 inspektører ved Fødevarestyrelsens kontor utenfor København. Siden 2001-2002 har inspektørene i Danmark delt ut "smileys", blide eller sure fjes som henges på veggen på alle serveringssteder og i dagligvarebutikker for å fortelle kundene hvordan det står til med hygienen. Systemet har gitt gode resultater. I løpet av de siste tolv månedene har 70,5 prosent av spisestedene i København fått beste karakter. Bare litt over én prosent har fått den sure "bøde-smiley", som innebærer bøter eller stengning. Andelen som får beste karakter er økende. Til sammenligning stengte Mattilsynet over 20 prosent av spisestedene de kontrollerte i Oslo under høstens kampanje. Og smiley-ordningen støttes av bransjen selv. - Den bidrar blant annet til å gi forbrukerne større sikkerhet, og på den måten er den med på å forbedre bransjens image. I tillegg tror vi at ordningen har ført til bedre hygiene på spisestedene, selv om det fortsatt er langt igjen, sier kommunikasjons- og pressesjef Henrik Messmer i bransjeforeningen Horesta.Gatekjøkkenet Kochini Pizza er neste sted på dagens inspeksjon. Her har hygienen utviklet seg til det verre - fra et stort smil i 2004 til et litt mer avmålt smil i 2005. Jensen håper at de nå skal være tilbake på toppnivået, men blir raskt skuffet. - Kan jeg få se kursbeviset til den unge mannen som jobber her? spør han innehaver Kamran Far. I Danmark må alle ansatte på serveringssteder ta et tre dagers hygienekurs, hvis de ikke har relevant utdannelse.- Jeg sendte inn papirene hans i går, unnskylder Far seg.Dette, i tillegg til at pizzaene oppbevares ved 17 grader, kassaapparatet står åpent og toalettet må rengjøres, gjør at det bare blir et avmålt smil denne gang også. Innehaver Far banner på persisk, men understreker ovenfor Aften at han støtter smiley-ordningen.- Vi gjør så godt vi kan, men det koster mye å utbedre alt mulig.