Like før klokken 12.00 gikk besøkende nummer én million gjennom porten i Dyreparken.

Kjetil Tverå sammen med kona Annette og tvillingene Mathias (t.v.) og Benjamin (8). Til venstre dyreparkdirektør Per Arnstein Aamot. Foto: Erlend Olsbu

Kjetil Tverå (43) fra Vennesla hadde med seg kona Annette Tverå og barna Benjamin og Mathias.— Det er en fantastisk park som gir en fin opplevelse til både voksne og barn, sier Tverå til Fædrelandsvennen.

— Det er et flott turområde og det er alltid noe nytt, sier kona Annette, som ble kunde nummer 999.999. ## Taktisk bommert

Tverå ble premiert med årskort de neste 50 årene og Kaptein Sabeltann-billetter til hele familien i 2016. 43-åringen innrømmer at han gjorde sitt beste for å unngå å vinne, men gjorde en taktisk bommert like før inngangen.

Tverå snek seg bakover i håp om at en av ungene skulle vinne, men planen viste seg å slå feil. Her sammen med sønnen Benjamin (8), som fikk en løvebamse i likhet med broren Mathias. Foto: Erlend Olsbu

— Jeg skjønte at det var noe på gang og var sikker på at det kom til å bli meg. Jeg er ikke veldig glad i oppmerksomhet, så jeg ba kona og ungene gå først, i håp om at det ble en av ungene som vant. Men det er jo klart det er stas, sier Tverå til Fædrelandsvennen.Etter kake, gratulasjoner og intervjuer kunne familien tusle videre til løvene, som var det tvillingene Mathias og Benjamin ville se først.

— Det er Miriams forheksede hus som er gøyest, for der blir vi skremt. Dreggen er også bra. Hakkebakkeskogen er kanskje nummer tre, sier Benjamin, eller kunde nummer 999.998 om du vil.

Voldsom milepæl

Dyreparkdirektør Per Arnstein Aamot var naturligvis svært fornøyd med å kunne sette nok en rekord.

— For oss som jobber her er dette en voldsom milepæl. Vi rundet 975.000 kunder i 2012, men i 2013 og 2014 gikk besøket ned. Men drømmen om en million kunder har vært levende hos oss lenge, sier direktør Aamot.

Siden åpningen i 1965 har besøkstallene steget jevnt og trutt. I 1991 rundet parken en halv million kunder. Da badelandet åpnet i 2010 gjorde statistikken et solid hopp, før det altså tok helt av i år. Og det mens det fremdeles er to måneder igjen av året.

Hakkebakkeskogen har vist seg å bli en kjempesuksess for Dyreparken. Foto: Kjartan Bjelland

Torbjørn Egner og dårlig vær— Vi tror det er flere grunner til at det skjer i år. Hakkebakkeskogen har vært ekstremt populær. I tillegg har det vært veldig bra dyreparken-vær i år. Det har vært en dårlig sommer for de som er glade i sol og varme, men det har ikke regnet så mye. Litt kjølig oppholdsvær er bra vær for dyreparken, sier Aamot.

Han tror også at lav kronekurs har spilt inn.

— Det gjør at det blir dyrere å reise utelands. Lav kronekurs er også bra for turisttilstrømningen. Det betyr ikke så mye i seg selv, men i år har alle solene stått i senit slik at det ble full klaff, sier Aamot.

Skyhøyt over andre

Besøkstallene til dyreparken ligger høyt over andre parker i Norge. I 2014 hadde eksempelvis Tusenfryd 455.000 besøkende.

— Vi har i mange år jobbet med konsepter som er unike for oss. Dyr i kombinasjon med kjente og kjære historier har stor tiltrekningskraft. Jeg tror måte vi levendegjør en del universer betyr mye, med Kardemomme by og Hakkebakkeskogen, sier Aamot.

Hakkebakkeskogen åpnet i år og kostet 25 millioner kroner på å bygge. Hele 20 skuespillere har her vært i aksjon hver dag for å presentere Torbjørn Egners Hakkebakke-fortelling.