Den 2. september åpnet et av verdens mest luksuriøse flyselskap, Emirates Airlines, rute på Oslo Lufthavn. Det skjedde med stor festivitas og snorklipping, og med ny rute til det populære reisemålet Dubai. Som eneste selskap på det norske markedet tilbyr Emirates den ultraluksuriøse førsteklasse — direkte fra Gardermoen.

Starten ble tung.

Passasjerstatistikk fra Avinor for september forteller at selskapet den første driftsmåneden hadde 6.379 reisende til og fra Norge. Ruten flys med et Boeing 777-fly med plass til 360 passasjerer. Det betyr at det satt snaut 100 mennesker om bord hver gang flyet tok av.

Norge-sjefen for Emirates, Terje Grue, vedgår at startmåneden ble tung og sier at selskapet startet ruten på et tidspunkt der reiseaktiviteten, spesielt til Dubai, ikke er på det mest intense.

Flere kjøper business-billett

Terje Grue, Norge-sjef for Emirates. Foto: fm

— Som vi regnet med ville det ta litt tid før den nye ruten vår "satte seg" i markedet. Derfor ser vi at oktober og nå november gir oss langt flere passasjerer, og gledelig nok også veldig mange forretningsreisende som kjøper billetter på businessklassen, sier Grue til Aftenposten.Les også:

Emirates er det mest prestisjetunge flyselskapet som har åpnet rute til Oslo Lufthavn på lenge. Det Dubai-baserte selskapet regnes som en av verdens syv 5-stjerners flyselskap, og er et av de hurtigst voksende flyselskapene i hele verden nå.

Oslo var den siste av de skandinaviske hovedstedene som fikk anløp av Emirates, og dette har økt konkurransen om norske passasjerer som spesielt skal mot Asia, men også til Australia og Afrika.

Billettprisene halvert

Av de selskapene med størst rutenett er det Turkish Airlines, Emirates og Qatar Airways som slåss om Asia-kundene. De tre sistnevnte trekker mange til seg på grunn av det store rutenettet videre. I tillegg fanger Norwegian og Thai Airways opp mange med sine direkteavganger til Bangkok, samt finske Finnair som satser stort på sine Asia-ruter.

— Priskonkurransen er knallhard østover, innrømmmer Selim Soyer i Turkish Airlines. Han sier at det i enkelte perioder i dag selges billetter nesten til halv pris i forhold til det som var normalt for et år siden.

Spesielt til Bangkok er prispresset hardt.

Les også:

Tøff konkurranse for flere

Avinors passasjerstatistikk forteller at flere av de store ruteselskapene opplever tøff konkurranse på rutene ut fra Norge. British Airways har hatt en nedgang i trafikken siste år på 10 prosent, og KLM har mistet tre prosent.

— Passasjernedgangen er ikke uventet og følger en planlagt reduksjon i kapasitet som vi har hatt det siste halve året. Markedsandel og passasjertall er viktige, men de indikerer ikke om en rute er lønnsom eller ikke. Vi er tilfreds med utviklingen på Oslo-ruten hva belegg og gjennomsnittlig billettpris angår, sier kommersiell direktør for British Airways i Nord-Euorpa, Peter Rasmussen.

Lufthansa har fått passasjertallet redusert med syv prosent, men det har også sammenheng med at en rute er nedlagt og en annen overtatt av selskapets lavprisselskap Germanwings.