— Vi skal mobilisere med alt vi eier og har. Her sitter konkurranseinstinktet i veggene! erklærer administrerende direktør Hans-Erik Ramsdal og markedssjef Monica Liland i NorgesEnergi, helt uten forbehold.

Hans-Erik Ramsdal er administerende direktør i NorgesEnergi. Foto: Reidar Kollstad

Man kunne tro det var påske i lokalene i fjerde etasje i Mjålandbygget i selveste Kvadraturen. (I etasjen over Fædrelandsvennen!) Omtrent samtlige av de 110 ansatte har kledd seg i gult, NorgesEnergis signalfarge. I anledning kvartfinalen i konkurransen om å bli Årets Sørlandsbedrift er dessuten ei knallgul, svær blaudis anskaffet fra Dampen og påført den passende teksten «Vi vil vinne».— Dere spenner buen høyt, Liland?

— Vi har entusiasme og stolthet i rikt monn. Vi elsker å jobbe med strøm og stadig utfordre markedet på pris og smarte produkter. Tenk på en dag uten strøm - fryktelig! Vi gleder oss til å gå på jobb hver eneste dag, opplyser markedssjefen, igjen helt uten forbehold.

Gründerhistorie

Selskapet har kommet en lang vei siden den beskjedne oppstarten i 1999, anført av gründer Gunnar Norheim. Selv om strømmarkedet i prinsippet var liberalisert, dominerte fortsatt de store, tradisjonelle aktørene og skepsisen mot nykommere var betydelig.

Mathias Moland Flesner, her med arbeidsverktøy og ballonger. Foto: Reidar Kollstad

Men gradvis løsnet det for NorgesEnergi. Lettfattelige produkter og aktiv markedsføring med vekt på pris — et slags strømmarkedets svar på Rema 1000 - gjorde susen. Inntektsvekst og kapitalinnsprøytninger fulgte hverandre til alles tilfredshet, inntil sværingen Hafslund kom inn og kjøpte samtlige aksjer i 2002.Dermed startet et nytt kapittel. Minst. Først ble NorgesEnergi gjort til Hafslunds «strømbutikk» for privat- og smb-markedene og veksten bare fortsatte. Den har vært nesten kontinuerlig; i fjor omsatte selskapet for 2,15 milliarder kroner og fikk et riktig så pent overskudd.

Deretter kom Hafslund-ledelsen på besøk med et annet ærend enn de pleide. Om NorgesEnergi kunne lede an når konsernet skulle dra på erobringstokt til Sverige og Finland?

Det kunne Norgesenergi.

— I dag er SverigeEnergi og det finske søsterselskapet oppe å stå på egne bein. Men vi i Kristiansand var sentrale i oppbyggingsfasen. Vi bidro med kompetanse og erfaring på alt fra it-systemer til rutiner for daglig drift. Filosofien er den samme der som her: Hold en slank organisasjon og selg smarte, billige produkter, beretter Hans-Erik Ramsdal.

All strøm NorgesEnergi selger, kjøpes for øvrig inn via den nordiske kraftbørsen NordPool.

Camilla Olsen har tatt påkledningen helt ut. Foto: Reidar Kollstad

KundesenteretMonica Liland vil veldig gjerne snakke om kundesenteret.

— Som har bidratt avgjørende til at NorgesEnergi gikk til topps i sin bransje i Norsk Kundebarometer seks år på rad. Det igjen har gjort selskapet til en sørlandsk merkevare av første klasse, selv om vi har like stor kundemasse i Finnmark som på Agder. Og så arbeidsmiljøet, da! Gjennomsnittsalderen er under 35 og vi har nesten nøyaktig 50/50-fordeling på kvinner og menn. Vi jobber med et av verdens viktigste produkter og gleder oss til den elektriske fremtiden!

Juryens vurdering

Kamilla Sharma, Innoventus Sør, om digital forretningidé:

— I et massebrukermarked hvor konkurransen er sterk, mener jeg kommunikasjon er et viktig virkemiddel. Den digitale plattformen blir brukt på en intelligent måte, hvor budskap og kundefokus fremheves. Nettsiden er brukervennlig, løsningen er tilpasset «smartenheter», og de er også tilstede på Facebook. Samtidig har de en klar rød tråd på all digital kommunikasjon som gjør innholdet lett gjenkjennelig.

Erik E. Tønnesen, Årets Sørlandsbedrift.jpg Foto: Arkiv/Kjartan Bjelland

Erik E. Tønnesen, Skagerak Capital, om økonomi:— NorgesEnergi er ett av svært få selskaper i vår landsdel med stabil milliardomsetning siste 5 år. Alle nøkkeltall er gode: likviditet, driftsmargin og egenkapital. Som en følge av at Hafslund, selskapets eier, ikke har tatt ut utbytte, har Norges Energi en egenkapital på mer enn 350 millioner kroner. Det gjør selskapet i stand til å fortsette veksten inn i nye markedsområder gjennom organisk vekst eller via oppkjøp.