En avgiftsendring for bruktbiler og nå en en priskollaps på elbiler i Tyskland har ført til endringer i det norske bruktbilmarkedet.

– I fjor var det eksport som gjaldt og noe man kunne tjene gode penger på, og nå ser vi at import er mulig, sier medgründer og analysesjef Jonathan Parr i Rebil.

Selskapet, som kjøper og selger bruktbiler, eksporterte bruktbiler for over 150 millioner kroner i fjor. Nå er situasjonen snudd på hodet, og selskapet imporerer heller biler fra Tyskland.

– Tyskland har tatt bort subsidiene på elbiler uten at politikken har fått fotfeste. Så nå er det overflod av tilbud som fører til prisnedgang, sier Parr.

Fjernet elbil-fordeler

Tyskland hadde, i likhet med Norge og andre europeiske land, en ordning som gjorde det rimeligere å velge elbiler fremfor fossile biler.

Tidligere fikk tyskere opptil 6.750 euro, tilsvarende rundt 77.000 kroner, i subsidier for å kjøpe elbil. Dette ble det slutt på i desember i fjor, ifølge Reuters. Etterspørselen og prisene har siden gått ned.

Tall fra SSB viser at det ble eksportert rundt 1.200 biler fra Norge i januar – en nedgang på 40 prosent sammenlignet med året før.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ble det i januar og februar importert drøyt 500 bruktbiler, opp fra 7 prosent i fjor.

Rebil har så langt import 40 biler i år. I fjor importerte de null biler.

– Vi ser at det er flere enn oss som gjør det samme, sier Parr.

Kinesiske aktører drar ned priser

Samtidig som Tyskland har endret politikk, oversvømmes også Europa med elbiler fra Kina.

Kinesiske BYD passerte nylig Tesla som verdens største elbilprodusent.

BYD satser for eksempel på storproduksjon og skal åpne en egen fabrikk i Europa for å omgå enkelte avgifter.

For norske bilkjøpere kan både priskollapsen i Tyskland og de kinesiske aktørenes innpass være gode nyheter. Flere bruktbiler inn i landet gir større valgmuligheter og kan presse prisene ned.