Hvor mye penger taper Norwegian på streiken?

Det er vanskelig å beregne en nøyaktig sum, men det skal minst dreie seg om et tosifret millionbeløp, tror analytikere Aftenposten har snakket med.

— Estimatene er selvfølgelig usikre, men jeg vil anslå at Norwegian taper et sted mellom 25 og 35 millioner om dagen. I tillegg kommer eventuelle tap som følge av at folk velger å bestille med konkurrenter for reiser lengre frem i tid. De tapene er det vanskelig å beregne, sier Kenneth Sivertsen, analytiker i SEB.

Hvordan opplever konkurrentene streiken?

SAS kan ikke gi ut konkrete tall for endringer i deres billettsalg, men bekrefter at pågangen har økt kraftig etter at streiken ble trappet opp onsdag. Med den økte pågangen øker også prisene på flybillettene automatisk. SAS er helt tydelig på at de ikke oppjusterer prisene manuelt.

Også NSB og de største busselskapene melder om økt pågang.

Hvordan påvirker streiken Norwegians aksjer?

Norwegian gjør det bra på børsen til tross for streiken. Flyselskapet var på papiret verdt 200 millioner kroner mer mandag enn de var da streiken startet, skrev NRK i går. Bare i løpet av mandagen gikk aksjen opp fem prosent.

— Jeg syns det virker rart, sier analytiker i danske Sydbank, Jacob Pedersen. En forklaring er ifølge Pedersen ryktene om samtaler mellom Norwegian og RyanAir. En annen forklaring er at man har trodd streiken skulle ende i løpet av helgen, sier Pedersen.

Skal Norwegian flagge ut?

I løpet av mandagen ble det meldt om at Norwegian skulle flagge ut av Norge og i stedet etablere seg i Storbritannia. Det var den britiske The Sunday Times som hevdet dette, men ryktene ble avkreftet. I stedet dreier det seg om flytillatelser.

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, bekrefter overfor NRK at Norwegian prøver å få en engelsk driftstillatelse for videre satsing fra blant annet Gatwick.

– Men det er ikke aktuelt å flagge ut. Det norske morsselskapet skal være i Norge også i framtiden, sier hun.

Hvorfor sa Parat nei til frivillig lønnsnemnd?

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud stilte seg uforstående til forslaget fra Norwegian om frivillig lønnsnemnd som kom mandag formiddag.

Han påpeker at konflikten ikke dreier seg om lønn.

– Konflikten kan derfor ikke løses gjennom en lønnsnemnd, sier Skjæggerud, som ikke vil gi ytterligere kommentarer så lenge partene sitter i forhandlinger.

Hva dreier konflikten seg om?

Konflikten dreier seg i hovedsak om sikkerhet for egen fremtid, skal man tro meldingene som kommer fra forhandlingene.

Pilotene krever stillingsgaranti fra Norwegian. Et av kravene pilotene stiller er en tariffavtale med moderselskapet i Norwegian-strukturen. Dette lar seg ifølge Norwegian ikke gjøre på grunn av krav fra bankene om oversiktlighet. Piloter på kontrakt med moderselskapet går på akkord med dette, mener Kjos.

Partene forhandler også om lønns- og arbeidsvilkår, men alt tyder på at det ikke er her ankepunktet ligger.