KRISTIANSAND: — Vi dobler budsjettet, flytter inn i Kilden teater- og konserthus og legger opp til et konsept som skal bli enda bedre enn de foregående konferansene, sier Simen Ravndal, som sammen med Katrine Flatøy er ledere for gruppen studenter som står bak næringslivskonferansen "Norge på nytt".

Konferansen arrangeres for sjette gang, men årets utgave vil sette et enda større fokus på relasjonsbygging, skal vi tro Ravndal. En rekke kjente aktører fra næringslivet er påmeldt, og allerede er over 300 av de 500 plassene i salen solgt.

— Bare det sier litt om interessen fra studentene og næringslivet. Tidligere har det vært gratis å delta, men i år har vi valgt å ta betaling. Det betyr jo at de som melder seg på er genuint interessert, og ikke bare "slentrer innom", slik det nok har vært i større grad før, sier Ravndal.

Knytte bånd

Det er studenter ved Handelshøyskolen BI i Kristiansand og Universitetet i Agder som står bak konferansen, som i år har et budsjett på rundt 400.000 kroner. Formålet er å knytte næringslivet opp mot det akademiske miljøet i Agder.

— Det blir en arena hvor vi kan bygge nettverk på tvers av bransjer og studier. Her kan vi utveksle kunnskap, ideer og erfaring. Målet er at "Norge på nytt" skal fortsette å være en viktig arena for denne relasjonsbyggingen, sier Ravndal.

Veien opp

Årets konferanse skal omhandle norske suksesshistorier i næringslivet.

— Temaet er «Din vei til toppen», og blant de som kommer for å fortelle sin historie er mobilgründeren Idar Vollvik, Petter Northugs motivator, Erik Bertrand Larssen og Bård Johannessen, lakselus-forskeren som utviklet minihøyttalere, sier Flatøy.

Selv om konferansen i utgangspunktet er ment for økonomi, markedsføring- og ingeniørstudenter, kan den være interessant også for andre, tror han.

— Utgangspunktet er at dette skal være en kime til inspirasjon, at studentene går ut fra Kilden og tenker at "dette kan jeg også klare". Jeg håper konferansen kan inspirere (de deltakende) til å tenke utenfor boksen, og det er i hvert fall et tema som kan vekke noen tanker, sier Ravndal.

Tunge aktører

En viktig forskjell fra tidligere utgaver av "Norge på nytt" er at det i år legges opp til en mer toveiskommunikasjon.

— Tidligere har det vært få anledninger til å komme med tilbakemeldinger, og I kontakt med næringslivet. I år vil vi ha enda mer toveis-kommunikasjon mellom næringslivet og studentene, og legger derfor opp til lengre mingleperioder, sier Flatøy.

Det er flere tunge næringslivsaktører som har meldt sin tilstedeværelse. Vår hovedsamarbeidspartner er Agder Energi, i tillegg har vi også et godt samarbeid med Agdering og Aker Solutions. Blant bedrifter som kommer på stand utenom er DNB, Nordea, Node, Aker Solutions, Reitan-gruppen, Dagens Næringsliv, Sparebanken Pluss, Manpower, Bemanningsbyraaet og Memira.

Per dags dato har vi 13 bedrifter på stand, men det kan fort komme flere, sier markedsansvarlig Mads Myhrstad.

Simen Ravndal tror samarbeid på tvers av institusjoner og næringsliv kan bidra til at Kristiansand blir en mer attraktiv studentby, og mener "Norge på nytt" er et perfekt utgangspunkt.