Gjensidige, her ved konsernsjef Helge Leiro Baastad, får refs fra Datatilsynet. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen

Forsikringsselskapene har egne enheter som driver med etterforskning. Målet til disse gruppene er å avdekke forsikringssvindel, og av og til brukes det metoder som kan være hentet fra agentkretser.

For selskapene driver med storstilt granskning. Det kan være spaning på folk, det kan være kartlegging på internett og det kan være annen slags informasjonsinnhenting.

For dårlige rutiner og retningslinjer

— Dette er alvorlige saker, og resultatet må være riktig. Da må prosessen også være riktig. Folk blir utsatt for sterke mistanker. Dette har med rettsvernet å gjøre, sier direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon.

Datatilsynet var på stedlig kontroll hos Gjensidige 14. mai, og konklusjonen kom i dag. I det foreløpige varselet om vedtak får Gjensidige kraftig refs.

Har du tips til denne saken? Kontakt Aftenpostens journalist her

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet sier at Gjensidige har alt for dårlige rutiner når det gjelder håndtering av denne typen personinformasjon. Og han er ikke så sikker på om de andre selskapene som selger forsikringer er så mye bedre.

— Det kan jeg ikke si for sikkert. Men jeg vet at det er flere andre av disse selskapene som har ansatt etterforskere, og det er grunn til å tro at arbeidsmetodene er like, og at de kritikkverdige forholdene derfor gjelder flere selskaper, sier Thon til Aftenposten.

Overvåker kunder i skjul

I Datatilsynets rapport kommer det også frem at Gjensidige driver med skjult spaning og skjulte video- og lydopptak.

Blant annet viser det til at de fulgte enn mann rundt boligen og nærmiljøet hans i to dager. De filmet to besøk han gjorde på butikken, og det ble beskrevet utseende på personer som besøkte ham - «En lys, blond kvinne med hestehale».

Tilsynet stiller spørsmål med om det er lov å registrere slike detaljer, særlig om tredjepersoner.

- Betydelig samfunnsinteresse

"Gjensidiges utredningsarbeid er innrettet for å beskytte forsikringskollektivet og selskapet mot svindel. Det ligger en betydelig samfunnsinteresse i dette arbeidet, og det har i en årrekke vært en integrert del av norsk forsikringsvirksomhet," skriver Gjensidige i en melding sendt til Oslo Børs.

- Det må vel være lov for selskapene å etterforske forsikringssvindel, Thon?

— Det er helt klart at selskapene må få gjøre det. Men vi har stilt spørsmålet om hvor grensene skal gå, og vi har ikke fått noen svar fra Gjensidige. De har rett og slett ikke retningslinjer for hva som er greit å gjøre og hva som ikke er det. Vi mener selskapet må ha slike retningslinjer, og at rutinene må skjerpes inn.

- Har andre forsikringsselskaper og banker gode nok retningslinjer og rutiner?

— Det vet jeg ikke. Men jeg håper og tror at de alle nå ser på om de er gode nok på dette området, sier Thon.

- Alvorlig, men uberettiget kritikk

— Vi opplever kritikken fra tilsynet som alvorlig. Men vi synes også den er uberettiget. Vi innser at vi har forbedringspotensial på enkelte områder, men vårt helhetsinntrykk av rapporten er at den er altfor streng, sier informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.

Han sier spaningen, eller observasjonene selskapet gjør er alfa omega for å avdekke forsikringssvindel.— Når vi har mistanke om svindel så er vi ofte 99 prosent sikre. Vi må være 100 prosent sikre på at vi er blitt lurt, og da må vi observere. Men det er sjeldent at vi lusker rundt i buskene, det gjelder bare i et 10-talls saker. Dette kan være folk som sier de er 100 prosent uføre, men som allikevel er i jobb. Jeg tror ikke tilsynet helt innser at vi faktisk må gå tøft til verks når vi etterforsker svindel, sier Thoresen.

Kan miste konsesjonen

I vedtaket varsler Datatilsynet at Gjensidige står i fare for å miste konsesjonen for å behandle personopplysninger.

— Datatilsynets rapport påpeker flere forhold som Gjensidige er enige i og allerede er i gang med å utbedre. Vi mener imidlertid at Datatilsynet trekker vidtrekkende konklusjoner på basis av en gjennomgang av en meget liten del av Gjensidiges virksomhet, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i børsmeldingen.

Blir vedtaket stående må Gjensidige også betale 600.000 kroner i overtredelsesgebyr.

- Hva er sannsynligheten for at Gjensidige mister konsesjonen sin om seks uker?

— Jeg regner med at Gjensidige rydder opp i de forholdene som er påpekt, og jeg er innstilt på at vi skal ha en god og ryddig dialog fremover, sier Thon.

Innsideinformasjon eller ikke?

Gjensidige og Datatilsynet krangler om informasjonen i rapporten kan regnes som innsideinformasjon.

— Jeg er ikke enig i det, sier Thon.

— Vi mener det er innsideinformasjon i rapporten, og at den er informasjonspliktig. Derfor sendte vi børsmelding. Vi er for øvrig forundret over måten denne foreløpige rapporten har kommet ut på, og synes det er uheldig at tilsynet velger å gi denne informasjonen til media, sier Thoresen.