OSLO: Men i første omgang tror han det er mer sannsynlig at Lufthansa er mer interessert i det polske flyselskapet LOT.

– LOT har vært gjennom en krise tilsvarende den SAS opplever, men er kommet lenger i arbeidet med å kutte kostnader enn SAS, sier Andersen, som er knyttet til institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI.

Tre scenarier

Andersen har tidligere sagt at spareplanen til SAS vil kunne gi selskapet et pusterom på et til to år, dersom planen godkjennes av fagforeningene.

Han ser tre mulige alternativer for SAS dersom spareplanen blir lagt til grunn for videre drift.

– SAS kan fortsette mot konkurs, selskapet kan bli kjøpt opp, for eksempel av Lufthansa, eller det kan slå seg sammen med mindre selskaper som ligner mer på SAS, for eksempel LOT og Finnair, sier Andersen til NTB.

Han sier han har mindre tro på at SAS vil slå seg sammen med mindre selskaper som ligner dem selv, og er heller ikke sikker på at selskapet vil være oppkjøpskandidat for Lufthansa.

– Men usannsynlig er det ikke at Lutfthansa vil kjøpe SAS, sier han.

Mer attraktiv

SAS overlever og blir vesentlig mer attraktivt for potensielle kjøpere, tror analytiker Ole Kirchert Christensen, ekspert i luftfart og direktør i konsulentvirksomheten Travelbroker. Han tror spareplanen vil kunne bane veien.

– Med den manøver som selskapet foretar nå, er det ingen tvil om at SAS er blitt vesentlig mer attraktiv for potensielle kjøpere, sier han til Ritzau.

Han slår fast at SAS vil overleve, men legger til at alle utfordringer ikke er ryddet av veien. For selv om selskapet nå kan bruke mindre penger på flygere og kabinpersonale, har SAS fortsatt større kostnader enn konkurrentene på en rekke områder,

Drivstoffutgifter

De høyere kostnadene knytter seg blant annet til materiell. SAS får først i 2014 nye fly som bruker mindre drivstoff. Inntil da vil SAS ha en rekke fly i flåten som bruker mer drivstoff enn konkurrentenes. Det er et problem, fordi drivstoff sammen med lønninger utgjør de to største utgiftene, ifølge Ole Kirchert Christensen.

Norwegian får til sammenligning allerede neste år blant annet tre Boeing 787 Dreamliner-maskiner, som bruker 20 prosent mindre drivstoff enn dagens fly. I tillegg vil kostnadene ved å vedlikeholde disse flyene reduseres med 30 prosent, opplyste Norwegian-sjef Bjørn Kjos mandag i forrige uke, samme dag som konsernledelsen i SAS la fram sparepakken.

I tillegg til større kostnader knyttet til drivstoff, har SAS også større kostnader knyttet til loungeområder og catering enn konkurrentene har.