Malingsprodusenten Jotun mener de har tjent mye på å gå inn i nyåpnede land lenge før konkurrentene. Nå skal de kapre Myanmar.

Etter 50 år med militærstyre er Myanmar (tidligere Burma) de siste årene gradvis blitt åpnet opp for omverdenen. Internasjonale selskaper strømmer nå til landet som har store naturressurser og 55 millioner innbyggere.

— Vanligvis er USA og store land i Europa først ute når nye land åpnes, og Norge kommer litt etter Danmark og Sverige. Denne gangen er det ikke slik. Norge var det første landet til å lette på sanksjonene, og nå er selskapene våre i front, sier Axel Blom, landrepresentant for Thailand og Myanmar i Innovasjon Norge.

I november åpnet norske Jotun kontor og butikk i Myanmar som et av de første vestlige selskapene. Det neste året skal de ekspandere kraftig.

— Vi har spesialisert oss på å gå inn i fremvoksende markeder hvor ingen andre internasjonale konkurrenter er. Da kan vi skaffe oss en solid markedsposisjon uten for store investeringer. Venter du, er dette mye mer krevende og kostbart, sier Peder Bohlin, sjef for Jotuns virksomhet i Sørøst-Asia.

Vil bygge fabrikk

Det sandefjordbaserte selskapet skal i løpet av neste år ha 20 lokalt ansatte. Bohlin har klokkertro på Myanmar.

— Landet minner oss om Vietnam på 90-tallet, som opplevde en helt enorm vekst etter at det ble åpnet for utenlandske investeringer. Vårt inntog der var en stor suksess.

— I Myanmar er Norge i tillegg veldig godt ansett både i det politiske miljøet og ellers. Vi er blitt tatt godt imot.

Spesiell stemning

Bohlin beskriver stemningen i den største byen Yangon som helt spesiell.

— Landet opplever et gullrush. Flyene er helt fulle, og hotellprisene skyter i været. Hele verden innser nå at dette er en enorm mulighet man ikke ofte får.

Jotun har allerede malingsfabrikker i Vietnam, Thailand, Malaysia og Indonesia.

— Neste steg for oss er å bygge fabrikk i Myanmar, forhåpentlig i løpet av de neste fem årene. Det vil innebære en investering på rundt 110 millioner kroner, sier Bohlin.

Mangler telenett

Jotun er det første norske selskapet til å etablere seg i landet, men flere andre er på hyppige besøk og vurderer å gå inn. Blant annet ser Telenor og Eltek muligheter i forbindelse med en fremtidig utbygging av telenettet.

— Myanmar ligger i et av våre satsingsområder som er Asia, men for å kunne investere i en eventuell utbygging trenger vi klare lover og reguleringer, hvis ikke er risikoen for stor, sier Glenn Mandelid, informasjonssjef for Telenors virksomhet i Asia.

- Kineserne har forsprang

Eltek, som leverer strømløsninger til telekomsektoren, håper å gå inn i Myanmar snarlig. Selskapet har virksomhet i alle land i regionen utenom Myanmar og Nord-Korea.

— Vi setter gjerne opp kontor i Myanmar og har det med i planene for 2013. — Kineserne har et forsprang i og med at de har gjort business der uavbrutt de siste 10-15 årene, men vi håper og tror at Myanmar også vil ha inn andre internasjonale selskaper i fremtiden, sier Sven Skaug, som jobber i Elteks avdeling i Thailand.

Bare Nord-Korea igjen

Axel Blom i Innovasjon Norge mener Myanmar kan by på store muligheter for norsk næringsliv. Landet har store naturressurser og «mangler alt» etter å ha vært lukket for omverdenen i lang tid.

— Dette er det nest siste nye markedet i Asia som vil åpne seg. Når gjenstår bare Nord-Korea, sier Blom.

Han understreker at en eventuell etablering kan innebære store tap i starten, og at selskapene må ha muskler til å tåle røde tall i flere år.

— Myanmar er ikke noe utviklet marked. Landet har veldig lite administrativ erfaring. Mange beslutninger må helt opp på ministernivå før det skjer noe, og det kan være utfordrende for samfunnsansvarlige norske bedrifter som har nulltoleranse mot bestikkelser, sier Blom.

Han påpeker at det å vente med å gå inn, også innebærer en risiko. Da kan et stort marked gå tapt.

— Du må være til stede, men samtidig være forsiktig. Skal du investere, må alt gjøres rett. Det er ikke lett.