Det Statkraft-eide ladeselskapet Mer øker prisene i det offentlige ladenettverket fra 1. september.

Lading med normalladere øker med hele 75 prosent for registrerte kunder, og med 70 prosent for drop-in kunder hos Mer. Lading med lynladere øker med opp til 25 prosent.

– Det er en formidabel økning. Det betyr at hurtiglading og lynlading er tilsvarende å tanke en bil med bensin og diesel med en pris på rundt 23 kroner, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, til E24.

– Men det er ikke mange som hurtiglader veldig mye, det er i hovedsak på langtur. Ni av ti lader bilen hjemme, påpeker han.

Prisøkningen kommer som en effekt av de høye strømprisene.

Vanligvis justerer selskapet prisene årlig. Nå gjøres det hyppigere for å reflektere prisene i markedet - og de forventer flere prisjusteringer fremover, oppgir ladeselskapet.

– En krevende situasjon

Circle K øker også ladeprisene 1. september og skriver i en e-post til E24 at de er bekymret for de høye prisene.

– Vi har investert mye penger i ladere på våre stasjoner og vi følger nøye med på hvordan trafikken utvikler seg. Mange opplever en krevende situasjon nå med høyere renter og høye priser på flere områder. Dette påvirker nok valgene mange tar hver dag, skriver kommunikasjonssjef i Circle K Knut Hilmar Hansen.

Circle K øker prisene på sine ladestasjoner torsdag. Foto: CHRIS HELGREN / Reuters

Taper penger

Eviny har så langt ikke hevet prisene, men vil vurdere å gjøre det fremover, forteller leder for billading i Eviny, Odd Olaf Askeland.

– Nå taper vi penger når noen lader hos oss. Da er det vanskelig å drive forretning, sier han til E24.

– De fleste har nok forståelse for at når strømmen er såpass mye dyrere må også ladeselskapene endre prisene, legger han til.

Eviny har så langt ikke økt ladeprisene, men vil øke prisene snart Foto: Ørjan Deisz / Bergens Tidende

Bør lade hjemme

Tidligere denne uken la NAF frem et regnestykke som viser at staten tar nær 75 prosent av ladeutgiftene til dem som lader elbilen hjemme.

– Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier Sødal i NAF.

Han anbefaler de som kan å lade hjemme eller på de kommunale laderne.

– Det er en god del som ikke har mulighet til å lade hjemme, spesielt i de større byene. Da bør man være bevisst på at man kan lade på de kommunale lederne, kalt gateladerne. De er et veldig rimelig alternativ, sier han.

Sødal mener at regnestykket til NAF viser at strømstøtten er avgjørende for å holde trykket oppe på elbilsatsingen i Norge.

Dersom spotprisen hadde vært 12 kroner per kilowattime, ville strømstøtten dekket 82 prosent av laderegningen.

E24 oppga feil før-pris for Circkle K sine drop-in kunder. Feilen ble rettet klokken 14.40, 01.september 2022.