— På sikt kan tusenvis av arbeidsplasser knyttet til oljeservicenæringen bli borte, og kompetanse vil forsvinne ut av virksomhetene. Denne kompetansen må regionen benytte seg av ved å skape nye arbeidsplasser, slik at det skapes verdier på Sørlandet, sier Trond Madsen, rådgiver i NHO Agder.

Mandag skrev Fædrelandsvennen om hvordan nedbemanning hos blant andre bedriftene National Oilwell Varco (NOV) og MHWirth i Kristiansand rammer taxibransjen, hoteller og andre reiselivsaktører i landsdelen.

Madsen understreker at arbeidslivet på Sørlandet nå står foran en dramatisk endring i form av at mange arbeidsplasser vil bli borte.

— Derfor må vi spørre oss selv hva vi som region kan gjøre i denne situasjonen. Vi kan ikke endre oljeprisene, men vi kan gjøre noe lokalt, understreker han.

- Må tenke regionalt

NHO mener at regionen så raskt som mulig må få avklart hvor veitraseene til de store veiprosjektene skal ligge, slik at veibyggingen raskt kan komme i gang og arbeidskraft kan settes i sving.

— Man må legge til side små, lokale særinteresser og konflikter om hvor veiene bør ligge. I stedet bør man se på regionens beste, sier han og poengterer at det å få det nye veiselskapet til Sørlandet i øyeblikket er en av de viktigste enkeltsakene å kjempe for, for å skape nye arbeidsplasser.

I tillegg nevner han viktigheten av at det nå kommer nye fengsler til landsdelen og at Sørlandslaben kan bidra til å utvikle teknologi og arbeidsplasser.

- Trenger slagkraft

Rådgiveren sier at kommunereformen må gjennomføres til det beste for regionen.

— Det er behov for en slagkraftig forvaltning i kommunene, som gjør det enklere å utvikle nye arbeidsplasser og som legger til rette for nyetableringer, fortsetter han.

NHO mener også at lokalpolitikerne på Sørlandet bør ha større fokus på utdanning, som danner grunnlaget for fremtidens kompetanse.

— Det er ingenting i veien for at landsdelen skulle hatt som ambisjon å ha landets beste grunnskole, mener Madsen.

Etterlyser konkrete tiltak

Terje Damman, fylkesordfører i Vest-Agder fylkeskommune. Foto: Tarald Reinholt Aas

Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder, forteller at fylkesutvalget forrige uke sendte en melding til Stortinget og regjeringen, der det ble oppfordret til å benytte virkemidler som kan stimulere og motvirke en ytterliggere negativ utvikling i næringslivet i fylket og i landsdelen. Damman mener situasjonen er urovekkende for oljerelaterte teknologibedrifter.

— For oss som er offentlige myndigheter, er det viktig å få innspill om hva vi konkret kan gjøre for å hjelpe næringslivet. Vi kan ikke gi bedriftene økonomisk hjelp, fordi dette er konkurransevridende og dermed ulovlig. Men vi kan bidra til å legge ting til rette og bruke ressurser på dette, forteller han.

Damman etterlyser forslag til konkrete tiltak, som er lette å gjennomføre og som fylket har råd til.

— NHO må gjerne utfordre oss til å gjennomføre helt konkrete tiltak. Jo mer konkrete tiltakene er, jo enklere er det å gripe fatt i utfordringene, understreker fylkesordføreren.

- En mulighet til å skaffe seg ny kompetanse

Elisabeth Engemyr, leder for Nav Kristiansand, oppfordrer bedrifter som nedbemanner til å ha tett kontakt med Nav.

Elisabeth Engemyr, leder for Nav Kristiansand. Foto: Tore André Baardsen

— Det er klart vi ser hva som skjer i arbeidslivet når det gjelder nedbemanning og permittering i oljerelaterte bedrifter, forteller Engemyr.

— Vi anbefaler bedriftene å opprette kontakt med Nav så fort de er i en situasjon som omhandler nedbemanning, slik at det kan igangsettes et samarbeid, fortsetter hun, og nevner at Nav kan bidra med tiltak og tilbud til dem som berøres, blant annet i form av å hjelpe de arbeidsledige til å få oversikt over hvordan arbeidsmarkedet i resten av Norge, og ikke bare på Sørlandet, ser ut.

Engemyr understreker at arbeidsmarkedet ikke er helt svart for dem som mister jobben, og at det i nær fremtid kan bli behov for arbeidskraft i blant annet bygg- og anleggsbransjen i forbindelse med veibygging på Sørlandet.

— En nedbemanning kan være en anledning til å skaffe seg ny kompetanse og å finne seg en annen type jobb, påpeker Nav-lederen.