Siden 2013 har dagligvarebransjen hatt en markant vekst på 14 prosent, mens bensinstasjonene i samme periode kun har vokst med 1 prosent, skriver E24.

– Vi står midt i tidenes omstilling og konkurransen i dagligvarebransjen truer deler av vårt eksistensgrunnlag, sier Høidahl, som varsler at Circle K nå er ute etter å ta tilbake markedsandeler.

Dagligvarebransjen har varslet at den vil åpne over 100 nye lavprisbutikker i løpet av året, ifølge Dagens Næringsliv. Etableringen av enda flere lavprisbutikker vil skjerpe konkurransen ytterligere, spesielt i distriktene hvor konkurransen har vært hardest, ifølge Circle K-sjefen.

For å konkurrere med lavprisbutikkene varsler Høidahl at de tradisjonelt høye prisene på bensinstasjoners dagligvarer må skrus ned.

– Vi må være konkurransedyktige på pris, bransjen vår har nok vært for dyr i tidligere tider og slitt med prispersepsjon etter hvert som prisene har blitt mer konkurransedyktige. Men med små volumer målt mot dagligvare må vi fortsatt konkurrere mest med vår enkelthet, beliggenhet og god service, sier han.