— Forbrukerne bør får vite hva de må regne med å måtte betale i tillegg til salgsprisen, sier NTNU-professor og forskningsleder i Multiconsult, Svein Bjørberg.

Han har ledet arbeidet med å få på plass en ny standard for tilstandsrapporter for boliger.

Tilstandsrapportene opererer med tilstandsgrader fra 0 til 3, der 0 er feilfritt, mens 3 er det er alvorlige feil som krever strakstiltak.

— Vurderer du å kjøpe en bolig det badet får tilstandsgrad 3, må det gjøres noe. Og en ny standard krever at takstmenn anslår hva det vil koste å utbedre dette, sier Bjørberg.

- Ekstremt varierende

Standarden har vært etterlyst fordi dagens tilstandsrapporter har vært for upresise.

— Det er ekstremt varierende kvalitet på dagens rapporter. Mange opererer med tilstandsgrad 1-3. Det blir det samme som om legen skulle si at du har feber mellom 38 og 41 grader, mener Bjørberg.

NS3600 heter den. Den nye standarden som viser hva som skal være med i en tilstandsrapport som følger med salg av boligen. Hensikten er å gjøre kjøp og salg av boliger tryggere og hindre konflikter i etterkant.

For konflikter blir det.

Tall fra Forbrukerrådet viser en dobling i antall klagesaker forbundet med kjøp og salg av boliger de siste to årene. Den største andelen er på bruktboliger, som har tilnærmet firedobling i løpet av to år.Følg Aftenposten Bolig på Facebook.

Én av fem ender i konflikt

Hvert femte boligsalg ender i tvist mellom kjøper og selger.

— En tilstandsrapport vil gi forbrukerne mer informasjon, og mer nøyaktig informasjon som vil presenteres på en måte som gir forbrukerne bedre grunnlag for å sammenligne ulike boliger, og den vil ikke åpne for de mange «ansvarsfraskrivelsene» som finnes i mange takster, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

I en årrekke har Forbrukerrådet og andre aktører i bransjen etterlyst obligatoriske tilstandsrapporter ved boligsalg i stedet for en mer overfladisk verditakst.

— Den vil gi selgeren bedre trygghet for at også mulig negative sider ved boligen er presentert for kjøperen, slik at risikoen for konflikt etter handelen blir vesentlig lavere. Dermed blir det også vesentlig mindre behov for at selgere og kjøpere mener de har behov for og bruker penger på å forsikre seg «mot hverandre», sier Bartholdsen.

Opptrapping over to år

Eiendomsmeglerbransjen opplyste nylig at de vil innføre obligatoriske rapporter, men ikke før 2015, da de mener takstbransjen trenger to år på å omstille seg og få nok kompetanse.

Det er takstbransjen enige i, når de nå ønsker en ny standard velkommen.

— Det vil medføre mye ekstra arbeid, derfor må vi få tid til å utdanne og etterutdanne takstmenn, samt øke volumet på takstmenn. Vi ser for oss opptrapping frem mot 2015, sier president Ottar Skare i Norges Takseringsforbund.

5000 kroner dyrere

Han mener det er viktig at tilstandsrapportene nå blir så tydelige at kundene vet hva de skal etterspørre.

Arbeidet takstmennene vil måtte gjøre for å tilby en tilstandsrapport fremfor en verditakst, kan koste ca. 5000 kroner mer.

— Det vil bli dyrere, men trygghet skaper verdier, og konfliktnivået vil bli lavere, sier Skare.

Svein Bjørberg mener en løsning kan være at for eksempel en halv prosent av dokumentasjonsavgiften til staten kan brukes til å dekke inn ekstrautgiftene en mer grundig tilstandsrapport innebærer.

Informerer om fellesdel

I tillegg til at boligen skal sjekkes grundigere, og takstmennene må angi potensielle kostnader for kjøperne, vil standarden også kreve at det informeres grundigere om fellesdelene i bygget, hvis man kjøper leilighet i sameie eller borettslag.

Forbrukerrådet ønsker en lovendring som gjør tilstandsrapportene obligatoriske. Dette har vært til vurdering i justisdepartementet i flere år.

Standarden er nå på høring med frist 1. desember. Deretter skal etter planen utgis 1. mai 2013.