I forrige uke rocket Alice Cooper, Aerosmith og Honningbarna for 10.000 mennesker på Odderøya. Bob Dylan — blant flere, bør trekke bra med folk om festivalen skal overleve. For hos festivalsjef Trond Aage Nyhus ligger en rekke ubetalte regninger. Kravene er på over en million kroner.

— Vi har penger til å betale, men legger oss flate for at det av og til kan glippe. Mye av dette er gjort opp. Beløpet er lavere, men jeg kan ikke her og nå peke på hvor mye lavere, sier Nyhus når Fædrelandsvennen viser ham en liste fra Brønnøysundregistrene med 13 inkassokrav på til sammen 750.000 kroner. Listen strekker seg fra i fjor sommer og frem til nå.

I tillegg kommer den største regningen, et krav fra Victoria Pub på 585.000 kroner.

Bestrider kravet

I 2012 gikk Odderøya Live til Victoria Pub for å låne to millioner kroner, ifølge Victorias regnskap for 2012. Året etter manglet fortsatt 585.000 kroner.

«Avsetningen gjelder mulig tap på fordringen mot Odderøya Live AS. Saken er oversendt inkasso og det er dialog med partene om en løsning», står det i 2013-regnskapet til puben.

Ifølge innehaver av Victoria Pub, Oddleif Andersen, har festivalarrangøren betalt. Men de har pådratt seg ny gjeld i forbindelse med servering på festivalområdet.

— De skylder rundt 580.000 kroner, og saken har gått til inkasso. Vi har vært med på serveringen de siste to årene, sier Andersen, som ikke lenger er samarbeidspartner.

Odderøya Live bestrider kravet.

— Vi er enige om å være uenige. Vi er uenige om når det skal tilbakebetales og vi er heller ikke enige om størrelsen på kravet, sier Nyhus.

Underskudd igjen

Odderøya Lives regnskap fra 2013 er ennå ikke kjent. Tallene fra året før viser et underskudd på 1,1 millioner kroner. Selskapet hadde en negativ egenkapital på 1,5 millioner kroner og en kortsiktig gjeld på 2,5 millioner.

I tillegg finnes en rekke inkassokrav på til sammen 750.000 kroner, samt kravet fra Victoria Pub.

— Det er ikke så uvanlig for en bedrift å få en del inkassokrav mot seg. Slik er systemet, sier Nyhus. Han lover at de som ikke allerede har fått betalt, skal få pengene sine i løpet av sommeren.

Ifølge Nyhus er regnskapet for 2013 bedre enn det var i 2012, men de havner ikke i pluss.

Ønsker drahjelp

Nyhus og pressansvarlig, Vidar Mortensen, legger ikke skjul på at det er vanskelig å få god økonomi i å drive festival i Kristiansand. De mener publikum er for trege til å kjøpe billetter, og at kommunen kunne lagt bedre til rette. I tillegg ville de gjerne hatt mer drahjelp fra næringslivet og flere positive overskrifter i Fædrelandsvennen.

— Vi er ildsjeler og ønsker å få til noe for byen. Vi gjør dette for publikum. Det handler om at folk må gripe muligheten når den er der, ikke sitte inne og vente på fint vær, sier Nyhus.

Lederen eier hele festivalen selv, og har pantsatt private eiendeler for festivalen. Han sier det ikke er fare for konkurs.

— Festivalen gir store ringvirkninger for byen, og vi mener det er grunnlag for festivalen. Men det tar tid å bygge opp, sier Nyhus.

- Mindre rot

Det er tøft å drive festival på Sørlandet. Flere av landsdelens store festivaler har gått konkurs. Quart gikk konkurs i både 2008 og 2009. Norway Rock Festival i Kvinesdal gikk konkurs i 2011. Også Hovefestivalen måtte gjennom en konkurs i 2008 før den kom økonomisk på fote.

Universitetslektor Stine Rye Bårdsen ved Universitetet i Agder jobber med et forskningsprosjekt på festivalers økonomi. Foreløpig har hun funnet at det ikke var fullt så uryddige forhold som mytene skal ha det til.

— Mange festivaler har tilgjengelige årsregnskap i Brønnøysundregistret. Av de 60 festivalene jeg har sett på i perioden 2005-2012, går rundt halvparten med underskudd og halvparten går med overskudd, sier hun etter å ha studert 60 norske festivaler.

— I de fleste andre bransjer er det ikke så bra om halvparten går med underskudd?

— Nei, men så er heller ikke store overskudd det fremste målet for de fleste festivaler. Annen forskning viser at festivaler ofte har positive ringvirkninger for samfunnet, sier Bårdsen.