KRISTIANSAND: — Telekom er den nye olja, og vi har hatt en voldsom vekst i oppdragene for dem, forteller basesjef og pilot Ronnie Natvig i Nor Aviation.

Nå har Nor Aviation utvidet helikopterparken med tre maskiner, og planlegger enda flere neste år.

— Helikoptrene vil brukes på alle våre tre baser i Kjevik, Skien og Drøbak. Her på Kjevik er 90 prosent av oppdragene våre løfteoppdrag, og da særlig på utstyr til infrastruktur og kraft, sier Natvig, som har dårlig tid på grunn av et oppdrag i Setesdalsheiene.

Basesjef Ronnie Natvig (til venstre), pilot Rolf Sigurd Løvland (i midten) og pilot Torvald Rugsveen i Nor Aviation kan fortelle at man sjelden har en kjedelig dag på jobb som helikopterpilot. Foto: Kjartan Bjelland

Store på telekom

— Vi skal bytte en ødelagt mobilantenne på Valle. Jeg møter to mann på Bygland og to andre i Bykle som skal transporteres opp på fjellet, sier basesjefen.

Og både serviceoppdrag på telekom-nettet, men ikke minst oppgraderinger fra 3G til 4G til 4G+ står bak mye av veksten til Nor Aviation lokalt.

Store på kraft

På andre siden av helikopterplassen er det også løfteoppdrag som er hovedgeskjeften. Men der er kraftselskapene hovedinntektskilden.

— Nå holder vi på oppe på Knaben hvor vi flytter personell og løfter masteseksjoner for kraftgateutbygging, forteller Trond Øvland, basesjef for Fonnafly.

Og det er ikke noe småtteri det er snakk om når man bygger høyspentmaster.

Basesjef Trond Øvland (i midten), pilot Ole Gustav Rostad (til høyre) og nyansatte Gøran Aaknes i Fonnafly er klar for den skjerpede konkurransen fra naboselskapet Nor Aviation. Foto: Kjartan Bjelland

Mastebygging

— Det går fort 20- 30 løft til på et tonn hver før én mast er på plass, forteller pilot Ole Gustav Rostad, som av sjefen beskrives som firmaets mest erfarne flyver.

— Han har flydd mer bakover enn jeg har flydd framover, humrer Øvland og forteller videre om oppdragene.

— Vi har også ansvaret for befaring av kraftlinjene til Agder Energi i begge Agder-fylkene med 45.000 master som skal inspiseres, sier Øvland.

Utover løfteoppdragene driver også de to helikopterfirmaene med sightseeing, fotooppdrag og persontransport. Nor Aviation har i tillegg helikopterskole mens Fonnafly har utviklet ny teknologi for å skifte markører på Statnetts høyspentlinjer.

Ei kasse jordbær

Det virker heller ikke som noen oppdrag er for små til at helikopter utelukkes som transportmåte.

Pilot Rolf Sigurd Løvland i Nor Aviation hjelper til å få helikopteret ut av hangaren. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi hadde en kunde som satt i Seljord og ville ha en kasse med landets beste jordbær. Dermed fløy vi fra Tjomsevann i Søgne til Seljord i Telemark med 12 kurver jordbær - en til hver av kundens gjester, som da kostet 1000 kroner kurven bare i transport, mimrer Natvig i Nor Aviation.

Skadet hund og passtransport

— Så har vi også flydd en skadet hund fra Sørlandet til Bergen, hvor den beste hundekirurgen i landet visstnok befant seg. Og en hytteboer fra Verftet i Ny Hellesund til Høvåg og tilbake for å hente pass til familien. Han var lei regnværet, og ville ta familien med til utlandet med privatjet fra Kjevik til godværet var tilbake, forteller Natvig.

Isbre og australiere

Også hos Fonnafly har de noen artige historier.

— Jeg fløy en gang til Jostedalsbreen for å hente is til en yacht i Sandefjord, forteller pilot Rosdal i Fonnafly.

I tillegg til å være stasjonert på Kjevik, har Fonnafly baser på Voss ved Bømoen flyplass, i Sandviken i Bergen sentrum, på Sola flyplass, Sandefjord flyplass, i Oslo på hovedkontoret i Sand i Ryfylke. Foto: Kjartan Bjelland

— Mens jeg fløy to australiere på businesstur til Oslo på en sightseeingtur til Vestlandet med lunsj på Ullensvang. Problemet var bare at de sovnet like etterpå og ikke fikk med seg stort av sightseeinga i det hele tatt. En kostbar middagslur, mimrer Øvland.

- Knallhard konkurranse

Morsomme minner er imidlertid ikke nok å leve av. Regnskapstallene for de to helikopterselskapene de siste fem årene vitner om en bransje hvor det er hardt å tjene penger. Og lettere blir det kanskje ikke når det blir flere helikoptre om oppdragene.

— Frem til nå har ikke konkurransen oss i mellom vært så stor, da vi har forskjellige helikoptertyper med ulike bruksområder. At de nå har gått til innkjøp av tre store helikoptre, som de før hadde to av, gjør at det blir knallhard konkurranse fremover, sier Øvland.

Hos Nor Aviation har man heller ikke merket stort til konkurransen ennå.

— Vi er 'up and coming' så vi opplever ikke konkurransen som tøff. Så har det heller ikke vært slik at kunder ringer begge og spør om pris. Det er som regel større oppdrag som blir delt ut, og vi bytter også på jobboppdrag innen bransjen hvis man ikke har kapasitet selv, sier Natvig.

Ronnie Natvig i Nor Aviation har akkurat tatt av fra basen på Kjevik i retning Setedalen og Bygland hvor han skal hente personell som skal fikse en ødelagt mobilmast i Valle. Foto: Kjartan Bjelland

Unngått oljekrisen

At begge helikopterselskapene ikke er involvert i offshore-trafikk, har skjermet dem fra oljekrisen.

— Vi har ikke merket stort til krisen på innenlandsmarkedet. Selskaper som driver med offshore sliter imidlertid stort, forteller Natvig.

— Selv har vi kun merket oljekrisen gjennom at flere piloter har søkt om jobb hos oss, forteller Øvland.