— Det var jo leit å høre, men jeg tar det ikke så tungt. Jeg får vel litt mer fritid nå, sier Bob Mellemstrand, bedre kjent som Kiwi-Bob, til Fædrelandsvennen.

Holdbarhetsgarantien til Kiwi har latt kundene som finner en vare som går ut på dato samme eller påfølgende dag, ta den med hjem helt gratis.

Bob Mellemstrand fra Nærbø i Hå kommune i Rogaland har blitt rikskjendis grunnet sin systematiske bruk av denne garantien.

— Før fikk vi betalt penger for datovarene og ølet. Det siste året har vi kun fått ny tilsvarende vare eller annen vare til samme beløp, forteller Mellemstrand.

2000 kroner i varer i går

Den siste tiden har han dratt ut i Kiwi-butikkene to-tre ganger i uka.

— Senest i går var jeg i Kiwi-butikker i Stavanger og Sola og fikk nye varer for 2000 kroner på én dag, forteller datojegeren.

- Jeg overlever nok

Kiwi-Bob, som har feriehus i Hægebostad, har også trålet sørlandske Kiwi-butikker.

Bob Mellemstrand, bedre kjent som Kiwi-Bob, var nylig på Kiwi på Vågsbygdsenteret og fant ryper for 900 kroner i frysedisken som var gått ut på dato. Foto: Tormod Flem Vegge

— For tre uker siden var jeg på ferie i Hægebostad og tok en tur til Kristiansand og Arendal. På Vågsbygd-senteret fant jeg ryper for 900 kroner i frysedisken som var gått ut på dato, sier Mellemstrand og avslutter:

— Jeg overlever nok, selv uten holdbarhetsgarantien.

- Bedre for kundene

Kristine Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, mener den nye ordningen er bedre for kundene enn hva holdbarhetsgarantien var.

— Varer som er i ferd med å gå ut på dato skal nå samles på egne områder for tørrvarer, kjølevarer og frysevarer i alle våre 630 butikker og selges til halv pris. Andelen kunder som benyttet seg av holdbarhetgarantien var liten, og vi tror denne ordningen vil komme flere kunder til gode, sier kommunikasjonssjef Kristine Arvin i Kiwi til Fædrelandsvennen.

Holdbarhetsgarantien har vært i drift i 15 år og lovte kundene følgende: Finner du en vare som går ut på dato i dag eller i morgen, får du varen gratis.

- Tar matkasting på høyeste alvor

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi. Foto: Kiwi

— Med den nye ordningen håper vi å kunne bidra til mindre matkasting fra våre butikker enn i dag. I tillegg til at vi nå aktivt tilbyr kundene datovarer til halv pris, fortsetter vi ordningen der de fleste av våre butikker gir datovarer til Kirkens bymisjon og Frelsesarmeen, sier Arvin, og legger til at Kiwi tar matkasting på høyeste alvor.Og skulle du i fremtiden komme hjem fra en Kiwi-handel med en vare som har gått ut på dato, er du likevel ikke helt fortapt.

— Du vil fortsatt få pengene tilbake eller ny vare, forsikrer Arvin.