— Vi ser tendenser til press på rentenettoen som følge av sterk konkurranse både på bedriftsmarkedet og personmarkedet, svarer viseadministrerende direktør i Sparebanken Sør, Lasse Kvinlaug, på spørsmål om hva som blir bankens utfordringer fremover.

Hardere konkurranse

Rentemarginen er forskjellen mellom det banken tar for å låne ut penger og hva den selv må betale for å låne inn. At marginen presses vil i prinsippet si at utlånsrenten blir lavere eller innskuddsrenten høyere, noe som bør være som musikk i øret for bankens kunder.

— Vi jobber i et veldig utfordrende marked, og med stadig mer av trafikken som foregår på digitale flater, har kundene i prinsippet hundre banker man kan ha et kundeforhold i, sier administrerende direktør Geir Bergskaug.

Alle piler oppover

Når det gjelder halvåret som har gått er duoen svært fornøyde. Inntektene passerte milliarden, forvaltningskapitalen på 96,2 milliarder kroner nærmer seg 100-tallet og driftsresultatet var på 736 millioner før skatt. Legger man til en tosifret nettovekst i renteinntekter og provisjonsinntekter fra første halvår 2013 (totalt for gamle Sør og Pluss) til første halvår 2014, samt en økning i driftskostnader i samme periode på kun én prosent, skjønner man at ledelsen kan le hele veien til banken.

Vel gjennomført fusjon

På spørsmål om hva man er mest fornøyd med i perioden, er det imidlertid ikke tallene som nevnes først.

— At fusjonen er gjennomført på en måte som gjør at kundene ikke har opplevd særlig store problemer, er kanskje det jeg er mest fornøyd med siste halvår, svarer Bergskaug. Han mener bankens vekst og reaksjonene fra kundene viser at man har lykkes.

— Like viktig er det at vi har klart å bygge én bank, hvor vi har tatt med det beste fra begge leire, legger han til.

— Det bør også nevnes at vi er i ferd med å bygge et finansielt senter på Sørlandet, noe vi allerede kan se konturene av, fortsetter Kvinlaug.

Fornøyde ansatte

— Og de ansatte er også fornøyd?

— Det fungerer veldig bra. Når man begynner å jobbe sammen fysisk skjer det noe, sier Kvinlaug og blir supplert av Bergskaug.

— Det morsomme er å se at når folk har jobbet sammen et halvt år, forstår man hverandre bedre. De beste løsningene fra hver av de gamle bankene blir så brukt, og det som var bra blir enda bedre, sier Bergskaug.

Hva med kundene?

— Resultatet er definitivt bra for bankens eiere, men er det et bra resultat for bankens kunder?

— Ja, blant annet fordi vi er blant de mest kostnadseffektive bankene i Norge, noe som er viktig for kundene. Vi må være konkurransedyktige på produkter, tjenester og priser, men det er også viktig at vi driver godt, sier Bergskaug.

Han mener resultatet understøtter bankens soliditet, som er et viktig argument når man velger bank.

— Gode resultater gir oss mulighet til å låne ut penger i god takt, uten at vi får begrensninger i utlånsveksten. Vi er en viktig långiver i regionen, og gjennom god resultatutvikling kan vi fortsette med det, sier administrerende.