Hellstrøms navn får fyldig omtale på hellstrom.no. Det bør det antagelig ikke få.
«Ifølge Norsk lov har vi ikke lov til å vise bilder av våre alkoholprodukter, men ønsker du vite mer, kan du registrere deg hos Moestue Grape.» står det innledningsvis i avsnittet «Drikke» på Hellstrøms «Gode produkter»-side. Der reklamerer han også for sin hurtigmat og grill, sine bøker, glass, panner. Alt annet er greit, men drikkedelen kan være i strid med norsk lov.
Flaskene er ikke avbildet, men all annen informasjon står oppfør: Pris, produsent, smaksbeskrivelse, bruksområde, m.m.
Les også:
Vurderer tips
Helsedirektoratet ønsker ikke å kommentere enkeltsaker, men avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad sier følgende:
— Informasjon om konkrete alkoholholdige produkter vil normalt rammes av reklameforbudet, dersom avsenderen har en interesse i salg av alkohol. Dette gjelder også nøktern informasjon om navn på produkter og informasjon om smak, bruksområde, innhold med videre.
- Hva skjer hvis man finner at Hellstrøms omtaler strider mot loven?
— Saker om brudd på reklameforbudet innledes vanligvis ved at aktøren tilskrives og bes om en redegjørelse.
- Vil Eyvind Hellstrøm bli tilskrevet?
— Vi vurderer tipsene vi får inn. På nåværende tidspunkt har vi ikke tatt noen beslutning for videre saksgang.
Les også:
Anonymisert
Hellstrøm er for tiden på TV-opptak i København og har ikke anledning til å kommentere, men fra hans manager Atle Skagens formidler følgende uttalelse:
«På nettsiden hellstrom.no har jeg valgt å presentere de produktene jeg selv har utviklet eller samarbeidet med produsenter om. Når det gjelder presentasjonen av de alkoholholdige produktene, har vi anonymisert alle elementene ved blant annet ikke å avbilde produktet eller emballasjen etc. Vi har holdt dette på et så nøytralt informasjonsnivå som mulig og har linker til importør og vinmonopolets egne sider for ytterligere informasjon.»
Les også:
— Rammes av loven
Stipendiat, tidligere advokat Anine Kierulf sier at Hellstrøms produktomtaler klart rammes av Helsedirektoratets forståelse lovverket.
— At han ikke avbilder flaskene har ingen betydning, reklame er ikke definert av hvor fristende den er. Omtalene er egnet til å fremme salg av produktene og fremstilt av en som kan tjene på salget.
Hun påpeker imidlertid også:
— Samtidig mener jeg myndighetene er noe inkonsekvent. Hvorfor skal Hellstrøms hjemmeside rammes, når avisenes redaksjonelle omtaler i fire farger er mye mer egnet til å fremme salg av alkohol?