Bitten Nordrik, forsker i De Facto som gjennomfører spørreundersøkelsen Norsk Ledelsesbarometer, forteller at det ikke er uvanlig at norske bedrifter bruker et verktøy som kartlegger arbeidstagernes kompetanse og verdi for organisasjonen.

– Ifølge slike verktøy vurderer man at 80 prosent av medarbeiderne ligger innenfor normalen, at 10 prosent ligger over og at 10 prosent ligger under. De laveste 10 prosentene anbefales etter dette prinsippet å skiftes ut, eller realiseres over i noe annet, som det heter. Disse tallene passer godt med det vi finner i årets Ledelsesbarometer, sier Nordrik.

I årets Ledelsesbarometer kommer det blant annet frem at hver 10. leder ikke tror arbeidsgiveren deres har et langsiktig ønske om å ha dem i jobben, skriver Pressenytt.

Det er den mest absurde ledelsesteknikken jeg kan tenke meg og den har ikke forskningsmessig støtte verken logisk eller empirisk.

— Dreper arbeidsmotivasjon

Bård Kuvaas, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI, mener karakterer og rangering på jobben virker direkte drepende på arbeidstakeres motivasjon.

— Å rangere sine medarbeidere ut fra karakterer, for så å fortelle flertallet av dem at de er gjennomsnittlige, er en motivasjonell katastrofe. Det er den mest absurde ledelsesteknikken jeg kan tenke meg og den har ikke forskningsmessig støtte verken logisk eller empirisk, sier Kuvaas.

Måles uten at de vet det

Som forsker på norsk arbeidsliv ser Nordrik at «normalfordelingsverktøyet» stadig oftere blir brukt i norske bedrifter. Det er særlig vanlig i de store internasjonale konsulentselskapene, og verktøyene brukes ofte uten at arbeidstagerne er informert.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

Dette skjer gjerne gjennom individuelle mål både på resultater og verdier satt av toppledelsen, som regel uten innflytelse fra dem som skal måles. I tillegg får hver enkelt arbeidstager karakterer på mye av det de foretar seg.

Et av disse målingsverktøyene kalles LEAN, og brukes blant andre av Posten og av Schibsted, som Aftenposten er en del av.

Måler produktivitet

Tor Hæhre, nestleder i Lederne, frykter at innføringen av det han kaller «hard HR» vil ødelegge lojalitetsforholdet mellom ledelsen og medarbeiderne.— Frem til nå har vi hatt personalavdelinger der ledelsen og ansatte kan møtes på en konstruktiv måte. Nå tar HR-avdelinger over, som ofte setter ut personalarbeidet til eksterne konsulenter som skal rasjonalisere og effektivisere organisasjonen, uten at de kjenner mijløet og bedriften fra før. I stedet innfører de målinger av produktivitet og kompeanse, som de ansatte ikke har noen innflytelse på, sier Hæhre til Aftenposten.

Har du spørsmål om jobb og karriere? Aftenpostens jobbeksperter svarer på spørsmål!

Lojalitetsbrudd

Han har ikke noe i mot måling av ansatte, men mener det må skje i dialog med de ansatte.

— Det som skjer nå er at det innføres ensidige styringsverktøy som tres over hodene på de ansatte. Vi er redd det fører til at de ansatte ikke får noe eieforhold til omorganiseringen og at opplever et lojalitetsbrudd fra ledelsen. På sikt er vi også bekymret for at arbeidsmiljøloven vil svekkes som følge av praksisen vi nå ser i en rekke organiasasjoner, sier Hæhre.

Microsoft ble kjent for å ha drevet med karaktergivning og rangering av sine medarbeidere i en årrekke, noe som førte til at it-giganten opplevde en voldsomt høy turnover, og at de siste ti årene foretningsmessig omtales som «det tapte tiår».