Foto: KRISTIN ELLEFSEN

KRISTIANSAND: Kristiansand havn er i krise. De mangler drivstoff til skipstrafikken, og kundene begynner å se seg om etter alternativer. Havnestyret fortviler, politikerne raser, og på sidelinjen sitter en aktør klar, men må vente til reguleringsplanen for Odderøya er klar.

MEN: I kulissene hviskes det nå om en redningsmann. Han er norsk, produserer tilsvarende 1,7 millioner fat olje hver dag, og heter Statoil.

— Vi har bedt om å få forlenget festeavtalen på Kolsdalsodden, som går ut i 2019, bekrefter informasjonssjef i Statoil Fuel & Retail ASA, Pål Heldaas overfor fvn.no.

Dersom det går mot en mer langsiktig tilstedeværelse i Kolsdalsbukta, skal det bli sving på sakene igjen, lover Statoil.

Men Kristiansand bystyre besluttet allerede i 2003 å legge den nye containerhavna hit, dermed er det ikke armslag for store utvidelser.

Nå dropper yachtene Kristiansand

- Ikke bunkers

- Vi er villige til å bidra med drivstofforsyningen til skipstrafikken, og mener det kan løses innenfor det arealet vi bruker i dag, sier Heldaas.

Det foreligger nå en skisse, der tilbudet vil kunne økes uten de store utbyggingene.

Det eneste Statoil ikke vil kunne tilby, er tungolje, eller bunkers (se faktaramme t.h.). En av grunnene til det, er at nye reguleringer vil føre til vesentlige restriksjoner på bruk av tungolje fra 2015. Skip som drives av tungolje, som Superspeed, vil da måtte bygge om motorene sine til å bruke LNG. Superspeed drives i dag av tungolje med høy viskositet. Superyachter og de fleste moderne skip går nemlig på edlere, og mer miljøvennlig vare.

- Det vi ser for oss, er muligheten til å kunne tilby marin gassolje (MGO) og gass (LNG). Nå har vi omkring 10 - 20 bunkringer i løpet av et år, her kommer vi til å øke kapasiteten, forklarer Heldaas.

- Shell betjener i dag Superspeed med tankbiler fra Oslo, vil dere i fremtiden også kunne tilby drivstoff lokalt levert?

— Vi er åpne for å snakke med Color Line, sier han.

Statoil vil i det minste kunne betjene yachttrafikken, noe de allerede har befattet seg med i 2011. — Det er jo litt stas, vi har blant annet hatt en av verdens største yachter, tilhørende en Microsoft-topp, på besøk i Kristiansand, sier han.

LEIER FREM TIL 2019: Statoil-anlegget i Kolsdalsbukta kan forsyne byen med både drivstoff til både skip, bensinstasjoner og Kjevik. Hvis kommunen og politikerne vil. Men da må leieavtalen forlenges. FOTO: AMUND HESTSVEEN

Forhandlinger

Statoil har i regi av kommunen derfor sittet i forhandlinger med teknisk etat, Kristiansand havn, Vegvesenet og Xstrata, naboen.

— Alle som vil bli berørt av eventuelle utvidelser hos oss, har vi hatt dialog med, sier Heldaas.

Teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune bekrefter møtene med Statoil.

- De ser for seg muligheten for å tilby tilsvarende tjenester som de Shell har levert fra Odderøya, sier Evensen.

- For i dag må skip fylles fra tankbiler?

— Ja, dette løses på mindre rasjonelle måter i dag. Vi er innstilt på å finne gode løsninger, også for Odderøya, selv om det ikke er ideelt med to oljeanlegg for skipstrafikken.

- Kan også betjene Kjevik

Det er mye som skal på plass i kabalen, dersom Statoils bedriftsøkonomisk lønnsomme Moder Teresa-operasjon skal lykkes.

— Kommunen skal jo bygge en kai, og det skal sikres adkomstløsninger til og fra. Men vi ser at dersom Shell-anlegget på Odderøya legges ned, og Kroodden forsvinner, kan Kolsdalsodden tankanlegg bli det eneste på Sørlandet. Følgelig blir vi også svært viktig for forsyningen her i Agder, sier Heldaas.

(I dag forsyner Statoil-anlegget 204 av 217 bensinstasjoner i de to Agder-fylkene.)

- I tillegg vil vi også kunne levere jet fuel til Kjevik, såkalt A1, minner Heldaas om. Statoil kan hjelpe alle.

- Det er ikke noe dere ikke klarer, bare dere får bli værende?

— Hehe. Vel, en god og effektiv drivstofforsyning er et viktig element i hver havn. Og hvis man kan få til løsninger der de lemper containere og bunkrer samtidig, vil det være verdifullt. Tid er penger i shipping, det er nok alle enige om, sier han.