Det har lenge brent et blått lys for Opels største bilfabrikk i Tyskland etter at selskapet varslet en plan for snuoperasjon tidligere i år.
Nå har eieren, amerikanske General Motors (GM), bestemt at bilproduksjonen i Bochum skal avvikles når den siste Zafira-modellen triller ut fra monteringshallen i 2016. Forbundskansler Angela Merkel og regjeringen beklager beslutningen, uttaler regjeringstalsmannen Georg Streiter til nyhetsbyrået Reuters.
3000 ansatte rammes
Nedleggelsen får store konsekvenser for mange mennesker.
Bochum-fabrikken har rundt 3000 ansatte. Det er ikke klart hvor mange som eventuelt får tilbud om å fortsette hvis produksjonen av bildeler blir ført videre.
Regjeringstalsmannen fremholder at Opel har rike tradisjoner som bilprodusent. Regjeringen forventer at de amerikanske eierne vil gjøre alt som er mulig for å finne frem til sosialt akseptable løsninger når virksomheten nå avvikles.
Opel har fire produksjonsanlegg i Tyskland. Opel har vært eier siden 1929. ## Håper å unngå oppsigelser
Ledelsen forhandler med fagforeningene om å fortsette produksjonen av bildeler i en slanket virksomhet i Bochum, skriver nyhetsbyrået Associated Press (AP).
Det er klart at Opels sentrallager i Bochum blir opprettholdt.
Opels styreleder Steve Girsky sier selskapet vil gjennomføre bemanningsreduksjonen på en «mest mulig sosialt ansvarlig måte». Selskapet håper å unngå oppsigelser, sier han.
Rammes av eurokrisen
I likhet med andre europeiske bilprodusenter er også Opel rammet av overkapasitet i bilindustrien.
Problemet med for mange nye biler og for få kjøpere er blitt forsterket av eurokrisen som har ført til stagnasjon eller tilbakegang i Europas økonomi. Folk bruker mindre penger blant annet til å skaffe seg ny bil.
Opels ansatte har lenge visst at snuoperasjonen betyr kostnadskutt og bemanningsreduksjoner, men også nye bilmodeller og forsøk på å øke eksporten av biler.
Fire tyske fabrikker
Opel har over 20.000 ansatte i Tyskland ved tre bilfabrikker i Tyskland (Rüsselheim, Bochum og Eisenach) og en motorfabrikk i Kaiserlautern.
De utgjør rundt halvparten av alle ansatte i GMs europeiske fabrikker.
Opel har også lisensproduksjon av biler og bildeler ved fabrikker i Spania, Polen, Østerrike og Ungarn. I tillegg eier Opel britiske Vauxhall.
Samme vei som Saab?
GM solgte i 2010 svenske Saab til nederlandske Spyker. Saab ble tidligere i år slått konkurs.
Japanske og kinesiske kjøpere har overtatt konkursboet og har planer om å starte produksjon av el-biler i Saab-fabrikken i Trollhättan nord for Göteborg.