Det har lenge brent et blått lys for Opels største bilfabrikk i Tyskland etter at selskapet varslet en plan for snuoperasjon tidligere i år.

Nå har eieren, amerikanske General Motors (GM), bestemt at bilproduksjonen i Bochum skal avvikles når den siste Zafira-modellen triller ut fra monteringshallen i 2016. Forbundskansler Angela Merkel og regjeringen beklager beslutningen, uttaler regjeringstalsmannen Georg Streiter til nyhetsbyrået Reuters.

3000 ansatte rammes

Nedleggelsen får store konsekvenser for mange mennesker.

Bochum-fabrikken har rundt 3000 ansatte. Det er ikke klart hvor mange som eventuelt får tilbud om å fortsette hvis produksjonen av bildeler blir ført videre.

Regjeringstalsmannen fremholder at Opel har rike tradisjoner som bilprodusent. Regjeringen forventer at de amerikanske eierne vil gjøre alt som er mulig for å finne frem til sosialt akseptable løsninger når virksomheten nå avvikles.

Opel har fire produksjonsanlegg i Tyskland. Opel har vært eier siden 1929. ## Håper å unngå oppsigelser

Ledelsen forhandler med fagforeningene om å fortsette produksjonen av bildeler i en slanket virksomhet i Bochum, skriver nyhetsbyrået Associated Press (AP).

Det er klart at Opels sentrallager i Bochum blir opprettholdt.

Opels styreleder Steve Girsky sier selskapet vil gjennomføre bemanningsreduksjonen på en «mest mulig sosialt ansvarlig måte». Selskapet håper å unngå oppsigelser, sier han.

Rammes av eurokrisen

I likhet med andre europeiske bilprodusenter er også Opel rammet av overkapasitet i bilindustrien.

Problemet med for mange nye biler og for få kjøpere er blitt forsterket av eurokrisen som har ført til stagnasjon eller tilbakegang i Europas økonomi. Folk bruker mindre penger blant annet til å skaffe seg ny bil.

Opels ansatte har lenge visst at snuoperasjonen betyr kostnadskutt og bemanningsreduksjoner, men også nye bilmodeller og forsøk på å øke eksporten av biler.

Fire tyske fabrikker

Opel har over 20.000 ansatte i Tyskland ved tre bilfabrikker i Tyskland (Rüsselheim, Bochum og Eisenach) og en motorfabrikk i Kaiserlautern.

De utgjør rundt halvparten av alle ansatte i GMs europeiske fabrikker.

Opel har også lisensproduksjon av biler og bildeler ved fabrikker i Spania, Polen, Østerrike og Ungarn. I tillegg eier Opel britiske Vauxhall.

Samme vei som Saab?

GM solgte i 2010 svenske Saab til nederlandske Spyker. Saab ble tidligere i år slått konkurs.

Japanske og kinesiske kjøpere har overtatt konkursboet og har planer om å starte produksjon av el-biler i Saab-fabrikken i Trollhättan nord for Göteborg.