Schibsted eier en rekke medier og aviser i både Norge og Sverige.

Planen er å selge denne delen av virksomheten, kalt News Media, til selskapet største aksjonær, Stiftelsen Tinius. Det melder konsernet mandag morgen.

– Vi har jobbet utrolig mye. Det er deilig å få det over streken. Vi har holdt på en stund, siden rett etter sommeren, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund til E24.

Avtalen verdsetter nyhetsavdelingen til 6,2 milliarder. Det inkluderer Schibsteds eierandeler i nyhetsbyråene NTB og TT, samt Polaris Media.

Schibsted-aksjen skjøt opp rundt 10 prosent i tidlig handel på Oslo Børs mandag.

Schibsted ønsker å gi pengene de får fra salget til aksjonærene, ifølge presentasjonen.

Det er ventet at salget fullføres i første halvdel av 2024. Det nye selskapet skal etter planen hete Schibsted Media.

– Den største verdien ligger i markedsplassene

Avisene som selges er VG, Aftenposten, E24, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, samt norske regionaviser som Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

Resten av Schibsted, inkludert selskaper som Finn, skal bli igjen i dagens selskap som er notert på Oslo Børs.

– Det har vært et evig spørsmål om Schibsteds portefølje og hvordan vi er sammensatt. De siste fem årene har vi jobbet med å styrke oss sammen, men vi ser fremover at det er mye potensial separat i marketplace og media, sier Skogen Lund.

I tillegg til Finn inkluderer virksomheten som blir igjen en rekke andre markedsplasser, deriblant Blocket i Sverige, og Schibsted Delivery som blant annet inkluderer selskapene Helthjem, Morgenlevering, Distribution Innovation og Schibsted Distribusjon.

– Vi ser at det går mer mot spesialisering enn integrering i de to kjerneområdene.

Skogen Lund venter positiv mottagelse fra aksjonærene.

– Den største finansielle verdien ligger i markedsplassene, og en stor andel av våre aksjonærer eier for å være eksponert mot markedsplasser, sier hun.

Konserndirektør Siv Juvik Tveitnes i Schibsted News Media sier Schibsted skal fortsette å utvikle nyhetstilbudet.

– Vi vil utvide tilbudet vårt innen sport og underholdning, og investere i formater som lyd og video. Og vi skal levere sømløse og persontilpassede brukeropplevelser ved hjelp av den nyeste teknologien, sier Tveitnes.

– Denne strategien krever satsing og langsiktighet. Derfor er jeg veldig glad for at Schibsted Media får en eier som har store ambisjoner på våre vegne, satsingsvilje og et langsiktig perspektiv.

Kan være klart i midten av 2024

Skogen Lund regner med at avtalen kan signeres i løpet av første kvartal 2024, dersom den godkjennes av generalforsamlingen i Schibsted.

Deretter vil prosessen med å dele selskapet tidligst kunne være klar i andre kvartal, forteller konsernsjefen.

– Men vi tar høyde for forsinkelser. Det avhenger også av gjennomføringen av salget av Adevinta, sier hun.

Hvilken plass Viaplay vil få etter splitten, ønsker ikke konsernsjefen å kommentere.

– Vi har ikke noe nytt å melde, det er mye som skal falle på plass og det har ikke vært fokus.

Det var i midten av september at det ble kjent at Schibsted hadde kjøpt 10 prosent av Viaplay for rett over 360 millioner kroner.

Det kriserammede strømmeselskapet har slitt tungt denne høsten og da selskapet 1. desember la frem kvartalstall for tredje kvartal, kom det også med en restrukturering av selskapet. Aksjen falt tungt, og verdien av Schibsteds investering ble kraftig redusert.

– Står ved et veiskille

Stiftelsen Tinius vil eie hele det nye avis- og medieselskapet dersom avtalen går gjennom. Stiftelsen ble etablert av Schibsted-arving Tinius Nagell-Erichsen i 1996.

– Vi står nå ved et veiskille som krever nye tiltak hvor mediene og markedsplassene må omstille seg til en ny virkelighet. Derfor vil både mediene og markedsplassene tjene på å rendyrke sine forretningsområder. Slik vil vi sikre full oppmerksomhet på begge områdene, uten at de må konkurrere om kapital og ressurser, sier styreleder Ole Jacob Sunde i Stiftelsen Tinius i en pressemelding.

Stiftelsen skriver videre at de vil opprettholde eierandelen på 26,3 prosent i de andre Schibsted-virksomhetene, som skal fortsetter i det børsnoterte selskapet. Disse aksjene eies gjennom Blommenholm Industrier.

Daglig leder og styremedlem Kjersti Løken Stavrum i Stiftelsen Tinius sier til E24 at dette er en god nyhet for Schibsteds mediehus.

– Vårt formål er å sikre kvalitetsmedier inn i evigheten. Motivert av det teknologiske skillet vi står overfor nå, mener vi dette er riktig å gjøre, sier Stavrum, og sikter blant annet til utviklingen innen kunstig intelligens (AI).

Hun ser på det som en fordel at mediene i denne løsningen ikke må konkurrere om Schibsteds investeringsmidler.

– Hvis generalforsamlingen godkjenner kjøpet, vil mediene vurdere investeringsbehovene kun ut fra medienes ståsted, og ikke opp mot andre forretningsområder.

E24 er et heleid datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte journalister i E24 eier aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjespareprogram.

Få dagens viktigste økonominyheter her!