Se listen over ingeniør— og økonomstudentenes favorittbedrifter nederst i saken.

– De fleste pleier å bli imponert når jeg sier at jeg jobber her. Det er liksom litt «wow», sier Johanne Eskerud Hovi.

En ny undersøkelse viser at de to tidligere NTNU-studentene jobber i et av selskapene som rangerer høyest blant landets ingeniør- og økonomistudenter. Nå står de to foran en diger og knallgul modell av en undersjøisk installasjon i bedriftens lokaler på Fornebu – ett av produktene de to utvikler for oljeserviceselskapet. På kundelisten står blant annet Statoil.

- For meg var det viktig å få arbeide med spennende og utfordrende teknologiprosjekter. Det er også viktig at selskapet er kjent i samfunnet. Jeg blir stolt når jeg jobber på prosjekter som trekkes frem i media og som vinner priser. Lønn var ikke så viktig, sier Mjellem.

At store, kjente selskap som Aker Solutions, Statoil og Kværner troner på toppen av studentenes popularitetsliste år etter år, er ingen tilfeldighet, mener kommunikasjonsrådgiver, høyskolelærer og omdømmeekspert Nils M. Apeland.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

Virker Stat traust?

- Mange studenter vil ha en jobb de kan «kle seg med» fordi jobben er en veldig viktig del av identiteten din, kanskje spesielt når du er 25 år. Mange studenter er opptatt av å få jobb et sted andre har hørt om. Selskap som Statoil og Aker Solutions gir status, sier en av mine studenter. Det har sammenheng med at dette er kjente merkevarer, sier Apeland.

Men at selskapet er kjent, er ikke alt. Statkraft er ett av selskapene som havner langt nede på studentenes popularitetsliste – selv om nesten like mange studenter kjenner til Statkraft som til Aker Solutions.

Ingeniørene rangerer selskapet som nummer 28, mens selskapet havner på 48. plass blant økonomene. HR-direktør for Statkraft, Morten Müller-Nilssen, tror ikke det har å gjøre med at bedriften har et lite «sexy» image.

— Det er et spørsmål vi har stilt oss, om det at vi har med «stat» i navnet gjør at vi kan virke trauste og kjedelige. Men i undersøkelser vi har sett, virker det ikke slik, sier Müller-Nilssen.

Jobb = identitet

Han mener selskap som Statoil og Aker Solutions får god drahjelp av at de er store og rekrutterer mange.

— Disse selskapene ansetter utrolig mange, og det forklarer noe av dette. De som blir ansatt, sprer informasjon til de som studerer, og det er den aller beste måten et selskap kan få et godt rykte på.

Leder for analyseselskapet Evidente, Arve Kvalsvik, mener populariteten har sammenheng med hvordan selskapene promoterer seg selv.

— Måten vi går frem på når vi skal velge oss en jobb er ikke så ulik måten vi går frem på når vi kjøper oss andre identitetsskapende produkter, som biler eller hus. Studentene blir bombardert med presentasjoner fra svært mange bedrifter gjennom studietiden, som stort sett tilbyr det samme når det gjelder lønn og goder. Bedrifter som skiller seg ut klarer å formidle noe mer, de spiller på følelser og kommuniserer en personlighet og et «image» som appellerer til arbeidssøkeren, sier Kvalsvik.

Må kutte ut flosklene

Han får støtte fra rådgiver innen merkevarebygging i kommunikasjonsselskapet Spre, Hans Petter Stub.

— Det er følelser som får folk til å fatte beslutninger, ikke det rasjonelle som gjelder lønn, goder og fritid. Derfor appellerer de selskapene som klarer å kommunisere hvorfor studentene bør jobbe hos dem, som klarer å appellere til det emosjonelle, enten det er å støtte morgendagens helter eller gjøre Norge sunnere. Dagens unge vil noe mer enn å tjene penger, sier Stub.

Apeland mener det er blitt viktigere at bedriftene oppleves som genuine enn at de er synlige.

— Arbeidsgivere må kutte ut floskler og snakke om det som studentene er opptatt av. Alle bruker de samme ordene og den samme lokkematen. Derfor oppfattes mange bedrifter som kliss like. Det har jeg hørt mange studenter si på BI og NTNU hvor jeg har intervjuet studenter om selskapers attraktivitet. Samtidig er det selvsagt vanskelig å bli veldig populær hvis ikke studentene vet hvem du er i det hele tatt, sier Apeland.

Lokket med ungt miljø

På tross av ingeniørmangel i Norge, har Aker Solutions ikke hatt problemer med å rekruttere studenter til selskapet.

— Vi har hatt fokus på at hvis du jobber hos oss, er du med på en felles oppgave, å knekke en nøtt. Slik fremstår vi som et dynamisk selskap, sier rekrutteringsansvarlig i Aker Solutions, Eirik Johannes Leer.

Tim Mjellem Stockfleth og Johanne Eskerud Hovi hadde hørt mye bra om Aker Solutions fra andre studenter i Trondheim. På bedriftspresentasjoner på universitetet var det unge medarbeidere som promoterte selskapet.

- Jeg hadde hørt at det var et ungt miljø. Og det hjelper nok at bedriften er såpass synlig i media og på bedriftspresentasjoner på NTNU, sier Stockfleth.

— Selskapet hadde et godt rykte i studentmiljøet. Så du kan nok si at Aker Solutions har vært flinke til å promotere seg, sier Hovi.

Ingeniørenes favoritter

Tabellene viser hvordan ingeniørstudenter og økonomistudenter har rangert selskap i forhold til å være attraktive arbeidsplasser, der plassering 1 er best.

Kolonnen «kjennskap» viser hvor stor prosentandel av studentene som har oppgitt at de kjenner til bedriften.

Resultene for økonomistudenter finnes lenger nede.

Bruke ctrl + f for å søke opp din bedrift.

PlasseringSelskapSkåre (1-100)Kjennskap
1Statoil77,398 %
2Aker Solutions62,794 %
3Kværner60,780 %
4Multiconsult59,068 %
5SINTEF58,872 %
6Norconsult58,668 %
7Subsea757,950 %
8Hydro56,193 %
9Aibel54,853 %
10ConocoPhilips53,753 %
11Schlumberger53,656 %
12Kongsberg Gruppen53,570 %
13FMC Technologies53,062 %
13National Oilwell Varco53,061 %
13DOF Subsea53,042 %
16Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI)52,784 %
17Det Norske Oljeselskap52,589 %
18DONG Energy52,335 %
19Seadrill52,162 %
20Oceaneering51,963 %
21Maersk51,345 %
22Petroleum Geo-Services (PGS)48,764 %
22Halliburton48,742 %
24GE Oil & Gas48,368 %
25Lundin Petroleum48,057 %
25Odfjell Drilling48,051 %
27Bergen Group46,842 %
28Statkraft46,692 %
29Institutt for energiteknikk45,863 %
29Rambøll45,851 %
31Det Norske Veritas45,776 %
31Reinertsen45,753 %
33Asplan Viak45,535 %
34BP45,163 %
35COWI44,442 %
36SWECO44,055 %
37ABB43,472 %
38Agility Group42,531 %
39Sevan Marine42,125 %
40Safetec42,031 %
41Statnett41,995 %
41Apply Sørco41,938 %
43Marine Harvest41,650 %
44Fabricom40,831 %
45Rolls-Royce40,487 %
45IKM Gruppen40,432 %
47Baker Huges40,140 %
47Shell40,197 %
47ExxonMobil40,164 %
47Marathon Oil40,138 %
51Odfjell Shipping39,952 %
51Thales38,931 %
53NCC38,755 %
53Gassco38,746 %
55NTE38,636 %
56Talisman Energy38,336 %
57Ulstein Group38,145 %
58Technip37,635 %
59Boston Consulting Group (BCG)37,441 %
59Peab37,432 %
61BKK37,342 %
61Western Geco37,336 %
63Orkla37,265 %
63AF Gruppen37,257 %
65Wärtsila36,930 %
66Agder Energi36,771 %
67Elkem35,853 %
68Accenture35,744 %
69Wintershall35,434 %
70Forsvaret35,396 %
71REC34,947 %
72Siemens33,987 %
73Yara33,870 %
74STX33,734 %
75McKinsey & Company33,640 %
76Rockwool33,344 %
77Selvaag33,251 %
78BEKK32,932 %
79Telenor32,799 %
79Nexans32,735 %
81Lyse32,350 %
82Scandpower32,240 %
83Nortura32,072 %
84Statsbygg31,486 %
85Mesta31,270 %
86Skanska31,076 %
87Microsoft30,699 %
88Centrica Energi30,535 %
89YIT30,260 %
90Ericsson29,379 %
90Kleven29,332 %
92GE Healthcare28,553 %
93Otera28,332 %
94Eni27,331 %
95Forsvarsbygg27,275 %
96Statens vegvesen26,895 %
97Betonmast26,332 %
97Bearingpoint26,325 %
99Profitek25,932 %
100Hafslund25,385 %
101Block Watne24,566 %
102Moelven Industrier23,840 %
103Veidekke23,483 %
104Jotun23,181 %
105Jernbaneverket22,096 %
106Kruse Smith21,838 %
107Tomra21,647 %
108Ringnes21,192 %
108Norske Skog21,176 %
110Nokia20,099 %
111HENT15,535 %
112Felleskjøpet9,386 %

Økonomenes favoritter

PlasseringSelskapSkåre (1-100)Kjennskap
1Aker Solutions72,994 %
2Statoil67,4100 %
3Ernst & Young67,091 %
4Deloitte66,069 %
5McKinsey & Company64,568 %
6Orkla63,994 %
7DNB62,499 %
8Det Norske Oljeselskap62,096 %
9Microsoft61,999 %
10Boston Consulting Group61,554 %
11Nordea60,899 %
12Norges Bank60,099 %
13KPMG59,672 %
14PwC59,069 %
15Accenture57,863 %
16Norwegian57,299 %
16Capgemini57,248 %
18Innovasjon Norge57,194 %
19BP56,870 %
20Subsea756,664 %
21Schibsted56,070 %
22Handelsbanken55,798 %
23Reitangruppen54,993 %
24PA Consulting Group54,756 %
25Hydro54,6100 %
25Sparebank154,699 %
27ConocoPhilips54,249 %
27Geelmuyden.Kiese54,243 %
29Storebrand53,598 %
30Coca-Cola53,4100 %
30Nærings- og handelsdepartementet53,497 %
32SEB53,164 %
33KLP53,077 %
34Gjensidige52,0100 %
34Pareto-gruppen52,047 %
36Norgesgruppen51,996 %
37Telenor51,6100 %
38Shell51,599 %
39Procter & Gamble51,455 %
40Dell51,395 %
41SAS50,4100 %
41Rieber & Søn50,460 %
43Visma50,384 %
44FINN.no50,2100 %
44Olje- og energidepartementet50,297 %
46Marine Harvest50,161 %
47Statkraft49,794 %
47Danske Bank49,788 %
47Finansdepartementet49,769 %
47ABG Sundal Collier49,739 %
47ArcusGruppen49,736 %
52Bekk Consulting49,440 %
53Yara49,370 %
54Kraft Foods48,986 %
55Kongsberg Gruppen48,863 %
56Oslo Børs VPS48,794 %
56Det Norske Veritas48,784 %
58Utenriksdepartementet48,795 %
59Holte Consulting48,647 %
60Økokrim48,496 %
61FMC Technologies48,245 %
62Bearingpoint48,130 %
63AT. Kearney47,848 %
64ExxonMobil47,764 %
65Siemens47,698 %
66Ringnes47,298 %
66Amedia47,230 %
68Swedbank47,071 %
69Philips Morris International46,756 %
70EVRY46,451 %
71Finanstilsynet46,395 %
72ABB46,278 %
73BDO45,945 %
74Økonor45,567 %
75Husbanken45,294 %
75NBIM45,240 %
77Bain & Company45,134 %
78Bama Gruppen45,096 %
79Carnegie44,735 %
80TINE43,9100 %
81Hafslund43,895 %
82Hewlett Packard43,686 %
83Egmont Hjemmet Mortensen43,467 %
84If43,297 %
85Gambit Hill + Knowlton43,129 %
86RS Platou Markets42,940 %
87Tryg42,894 %
88GE Healthcare42,771 %
89Sparebanken Vest41,894 %
90Eika41,486 %
91Skatteetaten41,398 %
91NOKAS41,393 %
93Norad40,970 %
94Jotun40,491 %
95L'Oréal40,097 %
96Mills39,886 %
97Eniro39,573 %
97Amesto Group39,546 %
99Statnett38,796 %
99Lindorff38,783 %
101Forsvaret38,399 %
102Nestle38,299 %
103Patentstyret38,051 %
104BKK36,347 %
105Riksrevisjonen36,171 %
106NSB35,799 %
107IKEA35,699 %
108TeliaSonera34,556 %
109Tomra33,946 %
110Coop33,798 %
110Ericsson33,795 %
112Statens vegvesen33,3100 %
113Quartz+Co32,940 %
114Nortura32,470 %
115Posten / Bring31,6100 %
116Agder Energi31,084 %
117Securitas Direct28,286 %
118Södra26,531 %
119Stanley Security24,456 %
120ISS23,781 %
121G4S23,630 %
122Sector Alarm20,698 %
123NAV17,199 %
124ICA16,299 %